Toyota on kantanut päävastuun PSA-yhtymän kanssa synnytetyn pikkuauton suunnittelusta. Niinpä on luontevaa, että Aygo tulee kolmosista markkinoille ensimmäisenä.

Aygo ei tarkoita nimenä varsinaisesti mitään, mutta ääntyy samoin kuin englanniksi ”I go” eli ”minä menen”. Itsenäisesti ajattelevat alle 30-vuotiaat eurooppalaiset ovat nimenomaan se asiakasryhmä, johon Toyota Aygolla tähtää. Myynti alkaa kesäkuussa kymmenessä Euroopan suurkaupungissa, joissa on eniten nuoria aikuisia suhteessa väkilukuun. Loppu Eurooppa liittyy sitten menoon lokakuussa.

Vuonna 2001 pääjohtajat Fujio Cho Toyotalta ja Jean-Martin Folz PSA:lta allekirjoittivat sopimuksen, jonka perusteella ryhdyttiin suunnittelemaan uutta pikkuautoa. Auto tulisi markkinoille pienin eroin Citroën-, Peugeot- ja Toyota-merkkisenä.

Auton suunnittelusta päävastuun on kantanut Toyota, vaikka laskut on jaettu puoliksi. PSA on pääosin hoitanut alihankkijoiden valinnan. Sen panos itse auton tekniikassa rajoittuu istuimiin ja dieselmoottoriin. Eri merkit jakavat osistaan peräti 95 prosenttia. Erot ovat lähinnä keulan ja perän osissa, jotka samalla antavat autoille omat ilmeensä.

Yarikseen verrattuna Aygo on 23,5 senttiä lyhyempi, vaikka akseliväli on vain kolme senttiä pienempi. .Myös raideleveydet ovat mahdollisimman suuret, mikä samalla tukevoittaa ulkonäköä. Aygoa ja tietysti myös sen sisarmalleja valmistetaan sekä kolmi- että viisiovisena.

Sisätilat ovat asialliset neljälle hengelle. Koska auton kokonaispituus on vain 3,4 metriä, on jostain tietysti pitänyt tinkiä. Tässä tapauksessa se on tavaratila, jonka kooksi ilmoitetaan 139 litraa.

Pohjoismaihin Aygo on tulossa ainoastaan bensiinimoottorilla varustettuna. Kyseessä on Toyotan kehittämä uusi ja huipputaloudellinen kolmisylinterinen, muuttuvalla venttiilinajoituksella terästetty 1,0-litrainen, joka painaa vain 67 kiloa. Ensi vuoden alkupuolella vaihtoehdoksi on Keski-Euroopan markkinoille tulossa PSA-yhtymän tekemä, perusteiltaan jo tuttu 1,4-litrainen diesel.

Vaihteita on viisi. Bensiinimoottorin yhteyteen tarjotaan myös automatisoitua M-MT-versiota, jossa kytkimen käyttö ja vaihteensiirto on uskottu sähkömoottoreiden huoleksi.

Ajossa tuntuma on tukeva, vaikka varsinaista ison auton tuntua Aygo ei paljon tarjoa. Ohjaustunto on normaalin keskinkertaisen sähkötehostimen tasoa, eli keskitystaipumus on kehno ja tunto vaatimaton. Onneksi auto itsessään tuntuu suuntavakaalta. Kaupunkiajossa pääosaan nousee kaikkien hallintalaitteiden helppous ja keveys sekä Aygon kiistämätön ketteryys.

Pienen kulutuksen ohella matalia ylläpitokuluja enteilevät kolmivuotinen (tai 100 000 km) takuu, matalat vakuutusluokitukset ja luokkansa pienimmiksi suunnitellut huoltokulut. Toyota luo Aygon ympärille myös rahoituskuvioita, jotka auttavat erityisesti ensiautonostajia. Tarjolla on esimerkiksi erikoislaina, joka takaa ostajalle joka toinen vuosi uuden auton ilman eri kustannuksia.

Suomeen Aygo saapuu viimeistään vuodenvaihteessa. Hinnat selviävät alkusyksystä, mutta 12 000 euron tuntumaan asettuva lähtöhinta ei liene ihan heikko arvaus.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 9/05, s. 4-5)