Hyvällä säällä pärjää renkaalla kuin renkaalla – todelliset ominaisuudet punnitaan vasta ääriolosuhteissa. Kesäkelillä vaativinta on ajaminen sateen liukastamalla asfaltilla ja vettä lainehtivissa ajourissa. Vesiliirtoon joutuminen on aina vaarallista, koska silloin auto ei ole hallittavissa. Uusimpien kesärenkaiden väliset erot ovat pieniä, mutta eivät merkityksettömiä.

* Bridgestone Turanza ER300 * Continental ContiPremiumContact 2 * Goodyear Excellence * Marangoni Vanto * Michelin Pilot Exalto * Nokian NRVi * Pirelli P7 * Uniroyal rallye 550 * Vredestein Sportrac 2 * Yokohama AVS dB V550

Yhdenkään rengasvalmistajan ei ole helppoa repäistä kunnon etumatkaa kilpailijoihinsa nähden. Silti renkaissa on keskinäisiä eroja, jotka syntyvät ennen kaikkea tehtaan näkemyksen mukaan tehdystä hienosäädöstä.

Autotehtaan ensiasennusrenkaiden toimittajaksi pääseminen on monelle rengastehtaalle ensiarvoisen tärkeää. Ensiasennusrenkaat poikkeavat niistä, joita kuluttaja ostaa rengasliikkeistä. Autotehtaan ostamat renkaat ovat usein räätälöityjä juuri tiettyihin automalleihin antamaan mahdollisimman hyvät tulokset testeissä. Joissakin tapauksissa renkailla yritetään korjata auton suunnitteluvirheitä.

Rengasteollisuudessa ei kaikki kehitys ole suinkaan kuluttajan kannalta kulkemassa oikeaan suuntaan. Autotehtaat, rengastehtaiden markkinointiosastot ja muodin mukana kulkevat kuluttajat tekevät mahdolliseksi kehityksen kulkemisen vähemmän toivottuun suuntaan.

Kaikesta huolimatta renkaissa tapahtuu koko ajan myös myönteistä kehitystä. Uudet materiaalit, valmistustekniikka ja tuotekehityksen tekemät oivallukset vievät renkaita turvallisempaan ja ympäristöystävällisempään suuntaan. Poliiseina tässä kehitystyössä toimivat lehtien tekemät puolueettomat testit. Moni kuluttaja tekee päätöksensä siten, että testien kärkipäästä valitaan edullisin rengas. Valinta ei lopputuloksen kannalta ole lainkaan huono, sillä kaikki kärkipään renkaat ovat varmasti ominaisuuksiltaan hyviä.

Testiin valittiin tällä kerralla V-nopeusluokan renkaat – niillä siis voidaan rakenteensa puolesta ajaa pidempiä matkoja turvallisesti aina 240 km/h:n nopeuksiin saakka. V-nopeusluokan renkaita valmistetaan, koska laki useissa maissa vaatii, että jos autolla on mahdollista ajaa 240 km/h, on renkaidenkin kestettävä se. Myös autojen ajonvakautusjärjestelmät on viritetty vaaditun nopeusluokan renkaille.

Testissä olevia viimeisimpiä uutuuksia ei ole saatavana kaupasta, joten ne on pyydettävä suoraan maahantuojalta tai rengastehtaalta. Testaajien on vain luotettava tehtaan rehellisyyteen aina siihen saakka, kunnes renkaita on hankittavissa rengasliikkeistä.

Jos rengas menestyy poikkeuksellisen hyvin joissakin kokeissa, se joutuu armotta jälkitarkastukseen, jossa testirengasta verrataan alkuperäistä suppeamman testiohjelman puitteissa kaupasta ostettuun. Näin tehdään jokaisen testin jälkeen ja joskus jo varsinaisen testin aikana.

Tälläkin kerralla tehtiin jälkitarkastukset. Mukaan otettiin neljä rengasta, joukossa kaksi parhaiten menestynyttä. Tarkastuksen jälkeen ei voitu kuin todeta, että tulokset olivat yhtäpitävät varsinaisen testin kanssa, joten syytä mihinkään jatkotoimenpiteisiin ei ollut.

Joskus lukijat ovat hämmentyneitä, kun eri lehtien testeissä on eroavuuksia. Tämä on valitettavaa. Varmasti suurin osa lehdistä tekee työtään vilpittömästi parastaan yrittäen. Tämä ei vain aina riitä. Joukossa on nimittäin lehtiä, jotka eivät hallitse testaamista eivätkä varsinkaan tulosten analysoinnissa tarvittavaa tilastomatematiikkaa ja referenssikorjauksia. Silloin voi rehellisellä mielellä tehdyn testin tulos olla virheellinen.

Eniten eroavuuksia aiheuttavat kuitenkin erilaiset arvosteluperusteet, jotka liian usein vaihtelevat testin tekijän mieltymysten mukaan. Ominaisuuksien erilainen painottaminen voi johtaa hyvinkin erilaisiin lopputuloksiin, vaikka itse koetulokset olisivatkin samat.

Vielä pahempi asia on, jos ei käytetä minkäänlaista eri ominaisuuksien välistä painotusta. Sehän tarkoittaa sitä, että testin tekijöiden mielestä kaikki testatut ominaisuudet ovat yhtä tärkeitä. Näinhän asia ei voi olla.

Joissakin saksalaisten lehtien tekemissä talvirengastesteissä ei tehdä ainuttakaan koetta jäällä. Renkaiden jääominaisuuksilla ei ole siis minkäänlaista painoa loppuarvostelussa. Pohjoismaissa tällaisella tuloksella ei ole mitään merkitystä.

Parhaiden kesärenkaiden keskinäiset erot ovat vähäiset. Siksi pienetkin asiat voivat vaikuttaa melkoisesti paremmuusjärjestykseen. Testiradalla ja autolla on oma vaikutuksensa tuloksiin. Jokaisella rengasmerkillä on monia eri malleja, ja nekin saattavat olla tuotannossa samanaikaisesti useissa tehtaissa ympäri maapallon. Renkaissa on oma laatuvaihtelunsa eri valmistussarjojenkin välillä. Rengaskokojen, nopeusluokkien ja profiilisuhteiden merkitystä tuloksiin ei voi unohtaa.

Onko testituloksilla sitten mitään merkitystä? Jos testit on tehty asiantuntevasti ja huolellisesti, ne antavat arvokkaan vinkin renkaiden ominaisuuksista.

(Tiivistelmä Jukka Antilan ja Timo Mäkelän artikkelista TM 5/05, s. 10-19)