Venäläinen asevalmistaja Lobaev Arms väittää, että se on kehittämässä suuritehoisia luoteja, jotka kulkevat lähes kaksi kertaa kovempaa kuin nykyisten tarkkuuskiväärien luodit. Yritys uskoo, että se kykenee tuomaan luotityyppinsä testikäyttöön vuoden sisällä Venäjän hallituksen tukirahan avulla.

Väitteistä uutisoi Jalopnik-sivusto.

Venäjän valtiollinen media RIA Novosti kertoi verkkosivuillaan julkaistussa artikkelissa, että Lobaev Arms pyrkii kehittämään luotia, joka kulkisi kaksi kilometriä sekunnissa. Se vastaa 5,83 machin nopeutta eli yli viisinkertaista äänennopeutta.

Tämän lisäksi patruunassa ei olisi lainkaan ruutia. Ruudin sijasta se käyttäisi ”räjähtävää erikoisvalmisteista kemikaaliseosta”.

Näinkin nopea ammus venyttäisi tarkkuuskiväärin kantamaa, lyhentäisi luodin lentoaikaa ja mitätöisi painovoiman aiheuttamia häiriötekijöitä kohteeseen osumisessa. Useimmat tavalliset luodit liitävät 300–900 metrin sekuntivauhtia.

Tarkkuuskiväärien kohdalla luotien kova vauhti palkitaan siksi, että se vähentää tuulen ja painovoiman haittavaikutuksia.

Mikä tahansa luoti voi päätyä ohi maalitaulustaan tuulen mukana, ja siksi ampujan täytyykin kompensoida tilannetta tarkoin tähtäämällä ottaen tuulen huomioon.

Suuritehoinen tarkkuuskiväärin luoti voi lentää kohtisuoraan ja eteenpäin ammuttaessa useitakin kilometrejä, mutta painovoima alkaa painaa sitä vähitellen maata kohti siitä hetkestä lähtien, kun se lähtee piipusta. Samalla kun vauhti hidastuu ilmanvastuksen vaikutuksesta, kaareutuu lentorata kohti maata. Mitä kauemmin luoti on ilmassa, sitä enemmän se menettää lentokorkeuttaan.

Tippumisen kaava on kuitenkin helposti laskettavissa pitkilläkin etäisyyksillä. Tuulen vaikutusta taas ei.

Yli viisinkertaista äänennopeutta kulkeva hypersooninen luoti, joka lentäisi hyvin tasaisesti ja suoraviivaista reittiä kohteeseensa pitäen pintansa painovoimasta ja tuulesta huolimatta, olisi melkoinen luomus. Tietyillä etäisyyksillä sekin kyllä kohtaisi ympäristönsä vaikutukset.

 

*Artikkelia korjattu 5.10.2018 kello 2.10: Luotia hidastaa sen kohtaama ilmanvastus, ei painovoima (kuten artikkelissa aiemmin virheellisesti mainittiin). Luoti ei myöskään ensisijaisesti menetä lentokorkeuttaan vauhdin hidastumisesta johtuen (kuten artikkelissa aiemmin virheellisesti mainittiin). Painovoima painaa eteenpäin kiitävää luotia alaspäin, jolloin se menettää lentokorkeuttaan.