Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner kertoi eilisessä liikenneverkkoyhtiön tiedotustilaisuudessa, että autokauppaa tuettaisiin siirtymävaiheessa vähäpäästöisten autojen hankintatuella. Tukipaketin arvo olisi 100 miljoonaa euroa.

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissan mukaan hankintatuki on hyvä, mutta ei riittävä ajuri autokaupan pitämiseksi hengissä. Rissan mukaan autoja voitaisiin myydä siirtymävaiheessa myös takautuvasti ilman autoveroa – samaan tapaan kuin vuoden 2008 autoverouudistuksen yhteydessä.

Epätietoisuuden varjo väistyy vasta huhtikuussa.

”Erityisesti autokauppa on nyt huolissaan tammikuun lopun sekä helmi-maaliskuun myynnistä. Seuraavan kolmen kuukauden aikana myymättä voi jäädä jopa 30 000 uutta ja 50–60 tuhatta käytettyä autoa”, Rissa kertoo Tekniikan Mailmalle.

Epätietoisuuden varjo väistyy vasta huhtikuussa, kun asiasta tehdään pitäviä poliittisia päätöksiä.

Rissa kuitenkin muistuttaa, että kyseessä on todella vasta selvitys, eikä mitään ole vielä päätetty.

Myös valtionvarainministeri Petteri Orpo alleviivasi eilisessä tiedotustilaisuudessa samaa asiaa: ”Valtionvarainministeriö ei valmistele eikä ole tällä hetkellä aikeissakaan aloittaa autoveron, ajoneuvoveron tai polttoaineveron uudistuksen valmistelua. Valmistelut käynnistetään vasta sitten, jos hallitus niin päättää.”

Autoalan eilisessä tiedotteessa linjattiin, että liikenne- ja viestintäministeriön selvitys on hyvä avaus poliittiselle keskustelulle ja että verotuksen muutokset ovat tarpeellisia. Autoala pitää erityisesti autoveron poistamista tärkeänä askeleena Suomen asettamien päästötavoitteiden ja autokannan uusiutumisen kannalta.

Rissan mukaan Autoalan Keskusliitto olisi voinut olla mukana autojen verotukseen liittyvässä keskustelussa tiiviimminkin:

”Osallistuimme muutamiin sidosryhmäkeskusteluihin, joissa oli mukana useita muitakin toimijoita. Emme kuitenkaan ole olleet mukana selvitystä valmistelleissa työryhmissä.”