EDUSKUNTA hyväksyi kiistellyn autoverolain viimeisenä työpäivänään. Laki meni läpi rimaa hipoen, mutta hyvä niin. Vuoden alusta asti autokaupassa noudatettu uusi, aikaisempaa kohtuullisempi verotaso jäi voimaan.

Eduskuntakäsittelyn aikana hallituksen alkuperäinen lakiesitys pysyi keskeiseltä sisällöltään samana, mutta sitä kyettiin yksinkertaistamaan.

Autovero määräytyy nyt kuluttajahintapohjaisesti. Vero on 28 prosenttia henkilöauton vähittäismyyntiarvosta, josta bensiinikäyttöisissä autoissa vähennetään 650 euroa ja dieselautoissa 450 euroa.

Verouudistuksen myötä autojen myynti on lähtenyt selvään kasvuun. Puhutaan lähes parinkymmenen prosentin lisäyksestä viime vuoteen verrattuna. Käytännössä tämä merkitsee, että autoveron alennus ei aiheutakaan valtion tuloihin vajausta, kuten lain vastustajat väittivät, vaan vaikutus on päinvastainen.

Valtio kerää tänä vuonna autoveroa enemmän kuin se on budjetoinut, eivätkä lisärahavirrat pysähdy yksin siihen. Ennakoimattomia tuottoja tulee monesta muustakin lähteestä, sillä toiminta autoalan kaikilla sektoreilla on piristynyt.

Verotuksen dynamiikka näyttää ainakin tässä kohden varsin johdonmukaiselta.

(Pääkirjoitus TM 5/2003, s. 9)