Vespa GT 200 on skoottereiden rekisteröintitilastojen ykkönen. Menestyksen takana on muutakin kuin perinteinen nimi.

Skootterikauppa on Suomessa marginaalista, rekisteriin merkitään vuosittain muutama sata uutta skootteria. Viime vuonna luku lähenteli neljääsataa. Merkkejä on paljon, mutta Vespa hallitsee markkinoita 30 prosentin markkinaosuudella.

Piaggio-konserniin kuuluva merkki luottaa edelleen peltisiin katteisiin, joista on tullut Vespan tavaramerkki. Muutoin tekniikka on kehittynyttä. Variaattoriveto on itsestään selvyys, myös isommat 12-tuumaiset pyörät ja 4-tahtimoottori.

GT-Vespan moottori on nestejäähdytteinen 200-kuutioinen. Polttoaineenruiskutusta ei ole, mutta neliventtiilitekniikka on käytössä yksisylinterisessä moottorissa. Tehoa irtoaa 9 000 r/min kierrosluvulla 15 kW.

Kuljettajan työympäristö on hyvä. Ohjaustanko ei tapaile ääriasennoissa kuljettajan polvia, ja jalkatilaa on runsaasti.

Vaihteistona olevan variaattorin säädöt ovat onnistuneet. Liikkeelle pääsee kakistelematta, ja kiihtyvyys on mainio. Moottorin melu on täyskaasukiihdytyksissä korkea. Sadan kilometrin tuntinopeuden saavuttaminen ei ole GT:llä ongelma. Polttoainetta kuluu noin neljä litraa sadalla kilometrillä.

Ajo-ominaisuudet ovat pienestä yliohjautuvuudesta huolimatta kunnossa. Taakse ovat jääneet Vespa-ajat, jolloin sijoitukseltaan toispuoleinen moottori aiheutti yllätyksiä. Ajotuntuma säilyy nyt huonoilla, jopa hiekkapintaisilla teillä. Jarrutkaan eivät jätä toivomisen varaa sillä käsikäyttöiset levyjarrut ovat mitoitukseltaan oikeat.

Toispuoleinen keinuhaarukkajousitus tuntuu vanhanaikaiselta, mutta se on edelleen toimiva ratkaisu. Samaa voi sanoa takajousituksen toiminnasta.

Vespa GT 200 maksaa 4 990 euroa. Se on kohtuullinen hinta kauniisti muotoillusta ja teknillisesti toimivasta skootterista.

(Tiivistelmä Lexi Lehtosen artikkelista TM 14/05, s. 48)