ASEAN NCAP on testannut yksitoista autoa, joista neljä autoa sai täyden tähtisaaliin ja samalla todettiin turvatyynyn merkitys.

Autoja testattiin kolmessa eri paikassa, mutta vaatimukset olivat samat. Aasiassa vaatimukset ovat samanlaiset kuin meillä, joten tulokset ovat osittain vertailukelpoisia. Nykyisin myös turvavarustelu vaikuttaa arvosanaan ja saavuttaakseen viisi tähteä autossa on oltava vähintään kaksi turvatyynyä, ajonvakautus ja turvavöiden muistutin.

Viiteen tähteen ylsivät Chevrolet Colorado, Honda CR-V, Proton Preve ja Toyota Corolla Altis. Niistä Colorado ja CR-V ovat myynnissä myös ilman ajonvakautusta, ja sellaisten mallien arvosana on vain neljä tähteä. Myös Corollasta oli kaksi mallia, joista toisessa oli turvapaketti ja toisessa ei. Vain turvapaketilla varustettu arvioitiin viiden tähden arvoiseksi.

Mielenkiintoisin koe tehtiin Kia Picantolla. Se oli mukana sekä turvatyynyillä että ilman. Turvatyynyillä varustettu Picanto saavutti aivan kelvollisen neljän tähden arvosanan, kuten Euroopassakin. Mutta ilman turvatyynyjä Picanto oli huonoin koskaan testattu auto, eikä se saanut yhtään tähteä.

Tulos on hyvin merkittävä, sillä Suomessa on erittäin vanha autokanta. Liikenteessä on satoja tuhansia autoja, joissa ei ole turvallisuuden kannalta edes vähimmäisvarustusta, turvatyynyjä tai lukkiutumattomia jarruja ajonvakautuksesta puhumattakaan.