Aika näyttää, onko Fordin taannoinen päätös mestata henkilöautomallinsa oikea. Tällä hetkellä niiden menekki pienenee koko ajan sellaista vauhtia, että ovaalimerkki on päättänyt keskittyä taloudellisesti kannattaviin katumaastureihin ja avolavoihin.

Ensimmäisenä Yhdysvalloissa loppuu nykyisen Focus-sukupolven tuotanto toukokuussa. Se ei tarkoita ainakaan lyhyellä tähtäimellä Focuksen myynnin loppumista, vaan autot rahdataan jatkossa Kiinasta.

Mallistosta poistuvat kaikki muut vaihtoehdot paitsi katumaasturimainen Focus Active, jonka markkinointi alkaa vuoden 2019 puolessa välissä. Mikäli Yhdysvaltojen ja Kiinan välinen kauppasota pääsee täyteen vauhtiin, tuo suunnitelma saattaa muuttua.

Suurimman Fordin henkilöauton, muun muassa poliisin käyttämän Tauruksen tuotanto loppuu maaliskuussa 2019. Kaksi kuukautta myöhemmin päättyy Yhdysvalloissa Fiestan valmistus. Sen sijaan vastikään uudistettu Fusion (meillä Mondeo) pysyy mukana vielä ainakin muutaman vuoden ajan. Mutta siitä ei esitellä (ainakaan Yhdysvalloissa) uutta sukupolvea, vaan myyntiä on tarkoitus pitää yllä nykymallia päivittämällä.