Pohjois-Amerikassa synnytettiin aikanaan varsin herkästi uusia automerkkejä. Yksi niistä oli 1940-luvun lopulla Monarch, jonka Ford of Canada perusti Mercuryn tilalle. Nimeä käytettiin Kanadassa ainakin kolmeen kertaan, ja yhtä monta kertaa se hävisi markkinoilta.

Ensimmäisen kerran Monarch kuoli siinä vaiheessa, kun Ford Motor Company synnytti Edselin. Kun Edsel osoittautui kaupalliseksi flopiksi, Monarch otettiin uudelleen käyttöön. Tosin ei pitkäksi aikaa, sillä vuonna 1961 Monarch hävisi uudelleen, kun Ford Galaxie tuli markkinoille.

Tässä ei ole kovin paljon logiikkaa, sillä Monarchit olivat Mercuryitä ja Ford Galaxie jotain muuta. Kolmannen kerran Monarch oli mallinimi, jota käytettiin Kanadassa Granadan sijaan.

Nyt myynnissä oleva avo-Monarch on kaikilta osin, nimeään lukuun ottamatta, lähes samanlainen kuin 1950-luvun alkupuolen pyöreälinjaiset V8-moottorilla varustetut Mercuryt. Tarkkaan tutkien huomaa, että Monarch oli materiaaleiltaan ja varusteiltaan vähän vaatimattomampi. Myös puskurit ja keulamerkki erosivat Mercuryistä.

Toisen maailmansodan jälkeen ihmisillä ei ollut Kanadassa kovin paljon rahaa ja autoilla oli tuontivero. Monarch soi kanadalaisille mahdollisuuden saada ylellisemmän auton kohtuuhinnalla.

Siitä huolimatta niiden myynti ei sujunut kovin hyvin, sillä ne olivat kanadalaisten mielestä varsin kalliita. Etenkin avokoriset autot edustivat kylmästä talvesta kärsivässä maassa turhamaisuutta. Niinpä avokorisia Monarcheja myytiin hyvin vähän, ja niistä vain neljä on jäljellä.

Tämä auto on Lloyd Needhamin kokoelmasta, ja se entisöitiin alkuperäiseen kuntoon vuonna 1995. Toisin sanoen autossa alkavat näkyä niin ikä kuin kunnostuksesta kuluneet pari vuosikymmentä.

Monarch myydään perjantaina 12.10. RM Sothebysin Hersheyn huutokaupassa ja sen hinnan uskotaan nousevan yli 60 000 euron.