Nuoremmat autonharrastajat yhdistävät Fordin käyttämät RS-kirjaimet Focukseen, mutta ennen sen aikakautta kirjaimet kiinnitettiin aivan toisenlaiseen autoon. Ford korvasi vuonna 1982 kulmikkaan Cortinan ja Taunuksen hyvin futuristisen näköisellä pyöreälinjaisella Sierralla. Loikka oli liian suuri merkin perinteisille käyttäjille, mikä tarkoitti käytännössä vähäistä myyntiä.

Legendaksi noussut Stuart Turner nimitettiin Fordin Euroopan Motorsport-osaston johtoon vuonna 1983. Hän huomasi nopeasti, ettei merkki ollut enää autourheilussa huipulla. Hän sai tukea Walter Hayesilta, joka oli aikanaan saanut GT40-autot Le Mansiin ja oli mukana kehittämässä Cosworth DFV-moottori.

Hayes innostui Turnerin hankkeesta antaa Cosworthin rakentaa kaksilitrainen turbomoottori. Cosworthilla oli jo Fordin Pintossa käyttämään moottoriin sopiva sylinterikansi, joten projekti pistettiin käyntiin.

Päämääränä oli vauhdittaa Sierran myyntiä. Se oli takavetoinen, aerodynaamisesti hyvä ja kaiken lisäksi kolmeovinen. Tuulitunnelissa kehitettiin sopiva korisarja ja takaspoileri, jolla saatiin ilmavirta painamaan auto tiukemmin tiehen. Ainoa ongelma oli, että autoja pitäisi valmistaa luokitteluun 5 000 kappaletta ja jälleenmyyjät arvioivat voivansa myydä vain 1 500 autoa.

Fordin onneksi totuus oli toisenlainen. Kolmeovista Sierra RS:ää myytiin 5 545 kappaletta, joista viisisataa oli RS500-malleja. Tuolla rajoitetulla sarjalla luokiteltiin osia Touring Car Racing -sarjan A-ryhmään.

Lauantaina Silverstonessa myydään kuviemme auto. Kyseessä on on ensimmäinen tuotantoa edeltänyt prototyyppi, joka myytiin yksityiselle asiakkaalle. Auton runkonumero on yksi eli se on todella ensimmäinen virallinen Sierra Cosworth RS500, joka valmistettiin. Moottorin teho oli tässä erikoismallissa nostettu tavallisen Sierra Cosworthin 150 kilowatista 165 kilowattiin.

Ford tilasi erikoissarjan muutostyöt Aston Martinilta, joka teki ne Tickfordissa. Mutta tämä yksilö, siis ensimmäinen, on ainoa, jonka Ford teki alusta loppuun itse. Niinpä auto on tietynlainen Graalin malja Ford-harrastajalle, mikä näkyy myös sen hinnassa. Auto on täysin alkuperäisessä kunnossa ruostumattomasta teräksestä tehtyä pakoputkistoa ja vaihdettua kojelautaa lukuun ottamatta.

Ensimmäisen Ford Sierra Cosworth RS500:n hinnan arvioidaan nousevan yli sadantuhannen punnan eli lähes 150 000 euroon.