Volkswagen Passatin B5-sukupolvi oli tuotannossa kymmenen vuoden ajan vuosina 1996–2006. Elinkaaren puolessavälissä vuonna 2001 autoa uudistettiin, ja tuolloin mallisarjan lippulaivaksi esiteltiin nelilitraisella W8-moottorilla varustettu vaihtoehto. Moottori kehitti komeasti 202 kilowattia ja suurin vääntömomentti oli 370 Nm.

Tehokas moottori myytiin vain nelivedon kanssa, mutta vaihteistoksi ostaja sai valita mielensä mukaan käsivalintaisen tai automaatin. Valinnalla oli melkoinen vaikutus kiihtyvyyteen, sillä käsivalintaisen vaihteiston kanssa nollasta sataan ehti 6,5 sekunnissa ja automaatilla aikaa kului sekunti kauemmin. Huippunopeudeksi luvattiin molemmille 250 km/h.

Kovin taloudellinen auto ei ollut, sillä yhdistetty kulutus oli vaihteistosta riippumatta kolmetoista litraa sadalla ja vastaava hiilidioksidipäästö yli 310 g/km.

Volkswagen Passat W8 oli hinnoiteltu Suomessakin myytävänä olevan auton synnyinvuonna. Käsivalintaisella vaihteistolla auton hinta porrasperäisenä oli 63 050 euroa ja automaattina 65 840 euroa.

Jostain syystä W8:n sai vain sedanina, joka oli parikymmentä tuhatta euroa kalliimpi kuin parhaiten varustettu nelivetoinen farmari-Passat V6-moottorilla. Ehkä tuon hinnan takia Suomessa ei myyty yhtään Passat W8:aa uutena. Emme tiedä, onko tuotu meille käytettynä.

Yhdysvalloissa on Bring a Trailer -sivustolla myynnissä farmarikorinen Passat W8, jonka kerrottiin olevan yksi vain 97:stä sinne viedystä käsivalintaisella vaihteistolla varustetusta autosta. Matkamittariin oli kertynyt 115 000 mailia eli noin 185 000 kilometriä, mikä ei ole mahdoton määrä. Hinta oli seitsemän tuntia ennen kauppa-ajan päättymistä 5 500 dollaria eli vajaat viisituhatta euroa.