Elokuun lopussa Kalifornian Montereyssa kokoontuvat maailman ehkäpä merkittävimmät kalliiden klassikkoautojen harrastajat niin eri näyttelyihin kuin Laguna Secan radalle historiallisten autojen kilpailuun. Monissa huutokaupoissa sadat autot vaihtavat omistajaa, ja kauppasumma nousee yhteensä satoihin miljooniin euroihin.

Ehkä suurin ja hienoin on Pebble Beach Concours d’Elegancen yhteydessä 15. kerran järjestettävä Gooding & Companyn huutokauppa.

Tänä vuonna myynnissä on kahden päivän aikana 184 kohdetta, joista yksi on juliste ja kaksi moottoripyöriä. Yli neljänkymmenen auton hinnan arvioidaan nousevan yli miljoonan dollarin ja kalleimman Ferrarin hinta-arvio on 12-14 miljoonaa dollaria.

Sen lisäksi kahdelle autolle ei anneta hinta-arviota lainkaan, mikä voi tarkoittaa vielä korkeampaa hintaa, ja niistä toinen on yksi näistä neljästä Porschesta. Halvin G&C:n huutokaupan auto on Citroën 7C Traction Avant, jonka hinnalla ei ole alarajaa ja siitä arvioidaan maksettavan noin 40 000 dollaria.

Huutokaupassa on neljä Porsche Spyderia, joista yllättävin on vuosimallin 1966 Porsche 911 Spyder, jota emme ole koskaan ennen nähneet. Se on yksittäinen malli, jonka on muotoillut Bertone. Italialaiset loivat auton Porschelle malliksi siitä, miltä avokorinen 911 voisi näyttää ja auto esiteltiin maailmalle Geneven autonäyttelyssä vuonna 1966.

Porsche ei innostunut asiasta, vaan toi markkinoille 911 Targan. Avokorisen 911:n vuoro oli vasta paljon myöhemmin. Ainutlaatuinen 911 Spyder on myynnissä ensimmäistä kertaa 25 vuoteen ja sen hinnan uskotaan nousevan miljoonaan dollariin.

Nelikon vanhin Spyder on vuodelta 1955. Silloin Porsche valmisti 550 Spyderin, joka arvioidaan neljästä viiteen miljoonan dollarin arvoiseksi. Auton alustanumero on 550-0053 ja se myytiin alun perin Kaliforniaan yksityiselle kilpa-autoilijalle. Nykyisellä omistajallaan auto on ollut parinkymmenen vuoden ajan ja hän on pitänyt sen piilossa.

Kolmas Porschen Spyder on vuonna 1959 valmistettu 718 RSK Spyder, joita tehtiin yhteensä 34 kappaletta. Tämänkin auton hinta voi kiivetä neljään miljoonaan dollariin. Tällä yksilöllä on osallistuttu vuonna 1959 Le Mansin 24 tunnin ajoihin ja kiivetty Pikes Peakin rinnettä ylös.

Viimeinen auto on arvokkain, eikä sille ole siis arvioitu hintaa. Vuoden 2007 Porsche RS Spyder on ensimmäinen tällainen auto julkisessa huutokaupassa. Sillä kilpailtiin LMP2-prototyyppisarjassa ja se voitti peräkkäisiä mestaruuksia, Sebringin kokonaiskilpailun sekä Le Mansin luokkavoiton. Tämän mallin V8-moottori oli lähtökohtana Porsche 918 Spyderin voimanlähteelle.