Yksi aikakausi on ohi, kun oranssi BMW M3 Coupé tuli eilen ulos Regensburgin-tehtaan liukuhihnalta.

Emme tarkoita vain tämän sukupolven BMW M3 Coupén tarinan päättymistä, vaan koko mallin loppua, sillä seuraava coupé-korinen auto on M4. Aivan loppu M3.n taru ei ole, sillä uusimman 3-sarjan sukupolven neliovinen malli jatkaa M3-nimellä. Ja jotta keitos olisi vielä sakeampi, nykyisen M3:n tuotanto jatkuu vielä syyskuulle M3 Cabrioletin myötä.

Joka tapauksessa M3:n tarina alkoi Coupé-korisena (tai oikeastaan kaksiovisena) vuonna 1986. Nykyistä tuotannosta poistuvaa sukupolvea on valmistettu vuoden 2007 esittelystä lähtien yli 40 000 kappaletta. Auton suuren suosion johdosta BMW toi myöhemmin M3:n myyntiin myös neliovisena (lähes 10 000 kappaletta) ja avokorilla (melkein 16 000 kappaletta). Mutta suurin osa BMW-harrastajista ja myös suuri yleisö yhdistää M3:n nimenomaan Coupéen.

BMW on valmistanut M3-mallia neljän sukupolven ajan vuodesta 1986 lähtien. Vuosien mittaan moottorit kasvoivat ensimmäisen sukupolven 2,3-litraisesta nelisylinterisestä viimeisen auton 4,0-litraiseen V8-moottoriin. Toistaiseksi ei ole tiedossa, mitä M4:n ja sen sisarmallien konehuoneesta löytyy, mutta siirtyminen turbomoottoriin on todennäköistä.