SPOTIFY HAKEE runsaasti erityisosaamista jonkinlaiseen laitejulkaisuun liittyen.

Firman rekrytointisivuilla käytännössä varmistetaan asia, sillä työpaikkailmoituksissa viitataan laitteen valmistamiseen, jakeluun sekä myyntiin ja markkinointiin.

”Laitteita voi yhtä hyvin olla useita tai peräti kokonainen mallisto.”

Suunnittelusta tai valmistamisesta ei kuitenkaan löydy liiemmin tietoa, mikä voi tarkoittaa sitä, että mahdollinen laite on käytännössä valmis ja/tai ensimmäiset tuotantoyksilöt valmistuvat pian. Niinpä itse valmistamisesta vastaa tietenkin jokin ulkopuolinen taho, joka kykenee räätälöimään tuotteen Spotifyn vaatimusten mukaan.

Todennäköisesti nyt puhutaan siis Spotifyn omasta, musiikkipalveluun tiiviisti naitetusta älykaiuttimesta, kuulokkeista tai miksei jopa älykellosta. Etenkin kun älykaiuttimen tiimoilta oli jo ainakin yksi erillinen työpaikkailmoitus yli vuosi sitten, kuten myös äänentunnistustekniikkaan liittyen.

Muita mahdollisuuksia voisivat olla musiikkiominaisuuksia painottava älypuhelin sekä esimerkiksi jonkinlainen puettava tekniikka.

EIKÄ MIKÄÄN välttämättä estäisi pikkuruisen ja kestävän musiikkisoittimen julkistamista, sillä yllättävän monet älypuhelimet ovat osoittautuneet ongelmalliksi silloin, kun kuntoillaan tavallista vaativimmissa olosuhteissa. Sinänsä vanhanaikaiselta kuulostavalle konseptille saattaisi nimittäin olla kysyntää, jos kokonaisuus toteutetaan modernilla tavalla.

On joka tapauksessa mielenkiintoista nähdä, hakeeko Spotify sijaa massamarkkinoilta vai pyrkiikö se asemoimaan tuotteensa HomePodin tapaan kalliimpaan hintaluokkaan.

Laiteuutuus on tietysti alusta alkaen suunniteltu osaksi firman omaa ”musiikkiekosysteemiä” ja myös eräänlaiseksi vastavoimaksi Applen pyrkimyksille.

Ainoastaan Spotifyn tietty kokemattomuus laitepuolella herättää kysymyksiä, mutta niihin saadaan taatusti vastauksia pian.