Volkswagen lähti katumaasturimarkkinoille vähän takamatkalta, sillä kilpailijoilla oli useamman vuoden etumatka. Mutta kun yksi maailman suurimmista autonvalmistajista pistää panoksia, niin silloin alkaa tapahtua. Varsinkin Kiinassa katumaasturit ovat erittäin tärkeitä, ja viime vuonna Volkswagen myi niitä siellä 400 000 kappaletta.

Ensi kuussa Volkswagenin kumulatiivinen katumaasturimyynti rikkoo kahden miljoonan auton rajan ja kaasua painetaan yhä syvemmälle.

Tänä vuonna Volkswagen kaksinkertaistaa katumaasturimallistonsa Kiinassa ja yksi uutuuksista on kolmannen sukupolven Touareg. Kahta sen edeltäjää on myyty lähes miljoona kappaletta, joten autolla on suuri merkitys saksalaismerkille. Koska Touareg on suurin tällä hetkellä valmistettava automalli, siihen on ladattu kaikki Volkswagenin osaaminen.

Perusrakenne on sama kuin Porsche Cayennessa, mutta ainoa näkyvä yhteinen osa autoissa on tuulilasi. Touareg on 77 mm edeltäjäänsä pidempi ja 44 mm leveämpi, mutta silti painoa on saatu pudotettua vähän yli sata kiloa. Muotoilu on tehty sekä kiinalaista että eurooppalaista makua miellyttäväksi.

Volkswagen kertoo tehneensä sisustuksen digitaalisen aikakauden ihmisille ja kuvailee Touaregia värikkäästi pyörillä liikkuvaksi älypuhelimeksi. Ohjauspyörän takana tuo on helppo uskoa. Ajajalla on edessään 12-tuumainen digitaalinen mittaristo, joka on yhtenäisen lasin alla 15-tuumaisen kosketusnäytön kanssa. Katkaisijoita ei oikeastaan tarvita, sillä kaikki on koottu yhteen ruutuun. Tärkeimmät tiedot välitetään kuljettajan eteen tuulilasiin, ettei hänen tarvitse kääntää katsettaan tiestä.

Valmistajan mukaan Touaregin mukavuus ja hallittavuus ovat erittäin korkealla tasolla, ja muun muassa nelipyöräohjaus on vakiovaruste. Korin kallistelua vaimennetaan elektronisesti ja saatavissa on ilmajousitus. Kuljettajan apuna ovat kaikki uusimmat turvallisuutta lisäävät järjestelmät, jotka varoittavat myös edestä sivulta tulevista ajoneuvoista.

Euroopassa uusi Touareg tulee myyntiin aluksi kahdella kolmelitraisella V6-moottorilla varustettuna, joiden tehot ovat 170 ja 210 kilowattia. Vakiovarusteisiin kuuluvat 8-vaihteinen automaatti ja keskitasauspyörästön lukolla varustettu neliveto. Syksyllä tulevat saataville kolmelitraisella 250 kilowatin tehoisella bensiinimoottorilla sekä V8-turbodieselillä (310 kW) varustetut vaihtoehdot. Odotettavissa ovat vielä bensiini-V8 ja Kiinassa Touareg saa keulalleen lataushybridin vuoden 2019 lopulla, mutta sen Euroopan aikataulu ei ole vielä tiedossa.

Kolmannen sukupolven Touaregin myynti alkaa Euroopassa kesällä ja ne ovat huomattavasti nykymallia kalliimpia.