Volkswagen on edennyt Golfissaan jo neljännelle kierrokselle. Perusteellisen harjoittelun ansiosta sekä tyyli että tekniikka ovat hioutuneet kaiken aikaa pelin edetessä. TM-käyttötestimme osoitti kuitenkin, että tasoitus on kasvamaan päin.

Volkswagen Golf on aina ollut Suomessa hyvin myyty auto. Viime vuonna se sijoittui yhdeksänneksi (3993 myytyä autoa), mutta korimallinvaihdoksesta johtuen autoista oli jopa pulaa alkuaikoina. Suomessa mallistosta voi valita 1,4-, 1,6-, tai 2,0-litraisella bensiinimoottorilla varustetun version, lisäpotkua kaipaavalle on tarjolla myös 1,8-litrainen turbo. Dieselversioiden moottoreiden tilavuudet ovat 1,9 litraa.

Tekniikan Maailman käyttötestin pituus oli nyt viidettä kertaa 60 000 kilometriä. Golfilla ajettu keskimääräinen päivämatka oli 120 kilometriä ja keskinopeus 60 km/h. Autolla on ryömitty pääkaupunkiseudun ruuhkissa, mutta matkaa on taitettu myös väljemmillä teillä. Tanskaa pidemmällä Golf ei käynyt, joten vapaan nopeuden kommentit puuttuvat. Kokemuksiaan ja kommentteja kirjasi ajopäiväkirjaan kaikkiaan 20 eri kuljettajaa.

Volkswagen Golf on edeltäjiensä tavoin tukevan tuntuinen saksalainen laatuauto. Ajetut kilometrit toivat kuitenkin esiin myös puutteita ja korjattavaa. Merkkihuoltokaan ei selvinnyt tehtävistään aivan puhtain paperein.

(Lyhennelmä Kari Pynnän ja Pekka Aromaan artikkelista TM 19/99, s. 114-123)