Golf GTI on autoilevan Euroopan parhaiten tunnettuja tuotemerkkejä. Golfin ensimmäisen sukupolven GTI esiteltiin 1976 ja siitä tuli legenda jo eläessään. Uusi vuoden 2005 GTI on sen henkinen perillinen.

Alkuperäinen Golf GTI on kantaisä lukemattomille pienistä perheautoista tehtailluille urheilumalleille. Se synnytti kohtuuhintaisten urheilullisten autojen kultin, jota seurasivat paitsi autoharrastajat, myös monet autonvalmistajat. Kun uusi, viidennen sukupolven Golf GTI julkistettiin Pariisin autonäyttelyssä 2004, alkoivat menneet kuitenkin nopeasti pyyhkiytyä mielistä.

Golf on nyt pari pykälää isompi auto, ja jo sen perusvarustus on hyvinkin vuoden 1976 edustusautojen tasolla. Hintaluokkakin on aivan toinen, mutta henkisesti uusi GTI on palannut juurilleen. Uuden 2-litraisen suorasuihkutteisen turbomoottorin ansiosta auton teho-painosuhde on vihdoin noussut ensimmäisen sukupolven yläpuolelle. Turbomoottorin toteutus on niin onnistunut, että ehkä aatteita onkin välillä syytä hieman tuuletella.

GTI on onnistunut yhdistelmä mukavuutta ja urheilullisia ajo-ominaisuuksia. Nopeassa maantieajossa leveät ja matalaprofiiliset renkaat aiheuttavat hienoista kiemurtelua epätasaisuuksissa, mutta muuten auto tuntuu vain keskimääräistä jykevämmältä perheautolta. Vaikka rauhalliset siirtymät sujuvatkin miellyttävästi, niin nopeampitempoisessa ajossa GTI:n alusta pääsee todella elementtiinsä. Jousitus nielee epätasaisuudet tehokkaasti, ja auto istuu tiessä erittäin tukevasti.

Tarjolla olevat vaihteistovaihtoehdot ovat kuusiportainen käsivalintainen vaihteisto ja kaksoiskytkimellinen DSG-automaatti, jolla kokeilemamme yksilö oli varustettu. Manuaalivaihteisto on otollinen valinta, jos haluaa hakea onnistumisen elämyksiä omien ajotaitojen hiomisesta. Teknisenä ratkaisuna DSG lienee kuitenkin tämän hetken vaihteistoteknologian hienoin saavutus.

Viidennen sukupolven GTI on insinöörityön näyte, josta on vaikea löytää moitittavaa. Se yhdistää loistavasti urheilulliset ajo-ominaisuudet perheauton käyttöominaisuuksiin. Joidenkin puristien mielestä auto saattaakin kaivata hieman lisää raakuutta.

(Tiivistelmä Jussa Niemisen artikkelista TM 2/05, s. 28-29)