Golf-nimisen pallopelin termistössä ”par” merkitsee ihannetulosta, lyöntimäärää, jolla golfkentän suunnittelija on ajatellut hyvän pelaajan saavan pallon reikään. Harrastelijalle par on hyvä saavutus, ammattipelaajan pitää menestyäkseen saavuttaa mieluiten parempi tulos. Volkswagen-tehtaan tuorein tuote esittää tasaisen varmaa peliä, jolla tulosluettelossa päästään korkealle.

Lähes kolmen vuosikymmenen ajan Saksan myyntitilaston ykkössijaa pitänyttä automallia kilpailijat takuulla kadehtivat. Volkswagen Golfia on kautta maailman myyty keskimäärin 2 100 auton päivävauhdilla. Toisaalta huipulta ei tunnetusti ole kuin yksi tie. Niinpä viidennen sukupolven Golfin suunnittelijoiden otsilla on täytynyt parikin kertaa käydä viileä hiki. Ykkössijan säilyttämiseksi olisi pakko onnistua, sillä myös kilpailijat esittelevät pelottavan hyviä tuotteita.

Vielä nyt puheenaiheena olevaan viidenteenkin sukupolveen ovat alkuperäisen Golfin ominaispiirteet säilyneet. Kompakti koko, selkeät perusauton ominaisuudet ja rauhalliset, helposti hyväksyttävät muodot, joihin olennaisena osana kuuluu paksu takapilari. Tosin koko on vuosien varrella kasvanut niin, että nykyään jo Polokin on selvästi alkuperäistä ensimmäistä Golfia isompi ja painavampi.

Kori- ja valmistustekniikka on varsin nykyaikaista. Suurlujuusterästen ja laserhitsattujen liitosten osuutta on merkittävästi lisätty. Valmistajan mukaan staattinen vääntöjäykkyys on peräti 80 prosenttia entistä parempi, minkä johdosta Golfin väitetään olevan kokoluokkansa jäykin. Ohjaustehostus hoidetaan sähköisesti, millä saavutetaan noin 0,2 litran kulutussäästö sadalla kilometrillä. Perusrengaskoko puolestaan on 195/65 R 15. Varapyörä on valinnaisvaruste. Normaalisti tavaratilan lattian alta löytyy paikkausainesuihke ja 12-volttinen ilmakompressori. Hätäjarrutustehostimella varustettu ABS-järjestelmä levyjarruin vastaa hidastuksista.

Golfin konehuoneessa bensiinin suorasuihkutus (FSI) näyttelee isoa roolia. Moottoritarjonta alkaa kahdella bensiini- ja kahdella dieselmoottorilla (1,4, 1,6 FSI, 1,9 TDI ja 2,0 TDI). Ensi vuoden aikana sarjaa täydentää kolme bensiinikäyttöistä sekä ahtamaton SDI-versio uudesta kaksilitraisesta dieselistä. Myöhemmin GTI-versioon on odotettavissa ahdettu versio 2,0 FSI:stä. Myös vaihteisto-osasto pääsee näyttämään viimeistä osaamistaan. Perustana ovat mallista riippuen viisi- tai kuusivaihteiset käsivalintaiset.

Koska Golfin myynti Suomessa alkaa vasta loppuvuodesta, lopullinen varustus kuten myös hinnat selviävät vasta myöhemmin. Varustetasojen voi kuitenkin arvella noudattelevan pääpiirteittäin saksalaismalleja. Entinen perusvarustetaso on unohdettu ja kaikki Golfit saavat lisänimekseen joko Trendline, Comfortline tai Sportline. Turvavarustus on luonnollisesti ajan tasalla, joskaan ei ylivoimainen. Mukavuuden osalta jo perusvarustus vaikuttaa hyvältä.

Ensitestin puitteissa oli mahdollisuus kokeilla suorasuihkutteita 1,6 FSI:tä, Menossa on tiettyä pontevuutta, mutta myös hetkittäistä laimeutta. Myöskään ääntä ei ole vaimennettu kuulumattomiin. Kyseisen auton jousitus ja renkaat vastasivat paremmin myyntimalleja, ja tuntuma olikin selvästi mukavampi. Pikaisen ja ilman suoria vertailukohtia tapahtuneen kokeilun perusteella voisi väittää, että ajettavuudeltaan Golf asettuu luokan parhaimmistoon.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 17/03, s. 16-21)