Keskiviikkona 9. toukokuuta Tekniikan Maailma kertoi ongelmasta, jonka havaitsimme Seat Aronan sekä Seat Ibizan ja Volkswagen Polon uusimpien mallien takaturvavöissä.

Kun keskipaikalla istuva henkilö painautuu tiukan ohjausliikkeen johdosta vasemmalle, hänen turvavyönsä lukkopesä avaa vieressä istuvan henkilön turvavyön.

Kuskin takana olevan matkustajan turvavyö voi siis aueta ennen kolaria, pahimmillaan kohtalokkain seurauksin.

Ilmiö johtuu lukkopesien porrastetusta asettelusta, jossa on ilmeinen suunnitteluvirhe. Turvavyön valmistaja on japanilainen Takata, mutta Takatan mukaan he eivät ole valmistaneet vyölukkoa, vaan sen on tehnyt toinen alihankkija.

Näin Seat- ja Volkswagen-malleihin asennettu turvavyö saattaa aueta.

Autojen valmistajat eli Volkswagen Groupiin kuuluvat Volkswagen ja Seat kehottavatkin toistaiseksi välttämään keskipaikalla istumista.

”Autojen valmistajilta on tullut kehotus, että kyseisien Seat- tai Volkswagen-mallien takakeskipaikkaa ei käytettäisi ennen kuin ongelma on saatu korjattua. Muuten on olemassa riski, että kolari- tai väistötilanteessa turvavyö saattaa aueta”, sanoo VV-Auto Groupin viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen.

Kuskin takana olevaa paikkaa voi sen sijaan käyttää, sillä lukko toimii normaalisti silloin, kun keskipaikalla ei istuta.

”Kaikkiin tällaisen auton hankkineisiin tullaan ottamaan yhteyttä ja suosittelemaan, että keskipaikkaa ei toistaiseksi käytetä”, Karjalainen kertoo.

On hyvin todennäköistä, että valmistaja järjestää niin sanotun takaisinkutsukampanjan, jossa autojen omistajia pyydetään käymään huollossa korjauttamassa ongelmallinen osa.

”Kun saamme tarvittavat varaosat, voimme aloittaa korjaukset”, Karjalainen sanoo.

Korjaukset toteutetaan samalla tavalla kuin takaisinkutsukampanjat normaalistikin. Valvovana viranomaisena toimii Suomessa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

”Kun valmistaja päättää takaisinkutsusta, maahantuoja ilmoittaa siitä Trafille, joka seuraa, että korjaukset tulee tehtyä”, Riitta Karjalainen sanoo.

Video: Näin turvavyö aukesi TM:n väistökokeessa.

Takaisinkutsun alkamisesta ei Karjalaisen mukaan ole vielä tarkkaa tietoa.

”Korjausratkaisut ovat hyväksyttävänä paikallisilla viranomaisilla – Saksassa Kraftfahrt-Bundesamt KBA:lla ja Espanjassa vastaavalla viranomaisella – ja kun hyväksynnät saadaan, pääsemme aloittamaan takaisinkutsukampanjan.”

”Saamme valmistajalta tietoon ne autot, joita ongelma koskee, ja kun saamme tarvittavat varaosat, voimme aloittaa korjaukset”, Karjalainen sanoo.

Ongelma koskee uusimman sukupolven Volkswagen Poloa ja Seat Ibizaa sekä uutta Seat Aronaa.

Ongelmallinen turvavyö on kaikissa MQB A0 -perusrakenteen autoissa eli vasta esitellyssä Seat Arona -mallissa sekä uusimman sukupolven Seat Ibizassa ja Volkswagen Polossa, jotka kummatkin esiteltiin viime vuonna.

Vanhempia Ibiza- tai Polo-malleja ongelma tai takaisinkutsu ei koske.

Video: Turvavyön saa irti myös kiskaisemalla.
Artikkelia täydennetty 17.5. klo 5.15: Takatan mukaan se ei ole valmistanut vyölukkoa, vaan ainoastaan turvavyön.