Saksalainen autojätti Volkswagen Group aikoo muuttaa kuuluisaa liikemerkkiään eli kansanomaisemmin logoaan ensimmäistä kertaa vuoden 2012 jälkeen, kertoo uutistoimisto Bloomberg.

Liikemerkin muuttamisen tarkoitus on valmistella autoyhtiön siirtymistä sähköautojen aikaan. Uusi liikemerkki esitellään ensi vuonna, samaan aikaan kun yhtiö aikoo esitellä joukon uusia sähköautoja, sanoi yhtiö brändimarkkinointijohtaja Jochen Sengpiehl maanantaina.

Ajan hengen mukaisesti uuden liikemerkin on tarkoitus toimia niin autojen keuloissa kuin älykännyköiden ruuduissa.

Vaikka kansainvälisessä mediassa puhutaan uutisen yhteydessä logosta, täsmälleen ottaen logo tarkoittaa brändin nimen graafista esitystapaa, ja liikemerkki puolestaan kuvallista esitystapaa. Tässä tapauksessa kyse on nimenomaan liikemerkistä.

Tiedossa tuskin on kovin radikaalia muutosta. Viimeksi liikemerkkiä muutettiin vuonna 2012 niin, että se on hieman aiempaa kolmiulotteisemman näköinen. Liikemerkki on kuitenkin pysynyt suunnilleen samanlaisena jo toisesta maailmansodasta lähtien.

”Brändi ei ole hyvässä kunnossa verrattuna aiempiin vuosiin”, Sengpiehl sanoi. Hänen mukaansa tämä ei johdu vain dieselskandaalista, vaan brändi on myös yrittänyt olla ”liian saksalainen”.

Volkswagen aikoo myös terävöittää markkinointiaan käyttämällä digitaalista ja sosiaalista mediaa, Sengpiehl sanoo.

”Iso haaste on: Miten me saamme ihmiset sähkömaailmaan?” hän sanoo. ”Me haluamme ihmisten pitävän hauskaa kanssamme. Meidän täytyy olla värikkäämpiä.”

Vuonna 2015 julkaistussa Medium-artikkelissa on käyty läpi kattavasti Volkswagenin liikemerkin historiaa.