Aito alkuperäinen avo-Kupla on ollut ja on yhä monen haave. Nyt on mahdollisuus tuulahdukseen samasta hengestä modernimmassa pakkauksessa.

Volkswagenin New Beetlestä eli tuttavallisesti Uuskuplasta voidaan olla monta mieltä. Joku pitää sitä nykyajan makeimpana autona, joku toinen taas epäkäytännöllisenä. Mielipide on yhtä vapaa myös viime vuonna Euroopassa myyntiin tulleen Cabrioletin suhteen. Alkuperäisen avo-Kuplan tyyli on kuitenkin onnistuttu säilyttämään mukavasti.

Avoautojen korien jäykkyys on viimeisen yhden tai kahden mallisukupolven aikana parantunut olennaisesti. Näin on myös Kuplan tapauksessa. Mahdollisen ympäriajon varalta tuulilasinkehystä on vahvistettu ja takaistuimen taakse on kätketty ylös pomppaavat suojaprofiilit. Kaksilitrainen moottori liittyy pakettiin mukavasti.

Katon avaaminen sujuu nopeasti. Ensin taustapeilin vierestä salpa auki käsikahvaa kiertäen, ja sen jälkeen sähköhydrauliikka laskostaa katon 13 sekunnissa esikuvansa mukaisesti takaistuimen taakse. Automatiikka on kuitenkin 2 010 euron hintainen lisävaruste.

New Beetle Cabrioletista joutuu maksamaan noin 7000 euroa enemmän kuin vastaavasta umpimallista. Tuntuu paljolta, mutta autokin on kyllä sympaattinen ja hyvin varustettu.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 10/04, s. 45)