Pumppusuutin suoraruiskutustekniikan paineikkain sana. Ensimmäisenä henkilöautona pumppusuuttimet löytyvät Volkswagen Passatista.

Suoraruiskutteisia henkilöautojen dieselmoottoreita kehitetään ominaisuuksiltaan entistä hienommiksi. Eräs intensiivisimmistä kehitysalueista on itse polttoaineensyöttöjärjestelmä. Volkswagen on ottanut hiljattain käyttöön henkilöautoissa uuden tekniikan, pumppusuuttimet.

Pumppusuuttimissa on nimensä mukaisesti ruiskutuspaineen kehittävä pumppu ja polttoaineen palotilaan ruiskuttava suutin yhdistetty yhdeksi laitteeksi. Paine voidaan nostaa selvästi yli 2000 baariin ja ruiskutustapahtuman säätäminen onnistuu tarkasti. Autonkäyttäjälle tämä kaikki merkitsee suurempaa tehoa ja vääntöä, pienempää kulutusta ja niukempia päästöjä.

Pumppusuutinmoottori syrjäyttää pikkuhiljaa vastaavan vanhemman, 81-kilowattisen mallin. Pian sen saa myös Golfiin ja Boraan. Tehoa on vain 4 kilowattia enemmän, mutta vääntöä runsas viidennes. Se tuntuu myös käytännössä. Navakkaa voimaa on tarjolla jo pienillä käyntinopeuksilla ja moottoria voisi helposti veikata iskutilavuudeltaan paljon suuremmaksi. Melutasokaan juuri bensiinimoottorista poikkea.

VW tuo markkinoille pikkuhiljaa kokonaisen pumppusuutinperheen. Valmiina on jo kolmisylinterinen 1,4-litrainen ja jatkoa seuraa. Käyttämätöntä kehityspotentiaalia on vielä esimerkiksi neliventtiilitekniikan ja tehokkaamman pakokaasunpuhdistuksen muodossa. Näyttää ja tuntuu lupaavalta.

(Lyhennelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 18/99, s. 40-41)