Volkswagen kehuu suurellisesti uuden Polonsa muodostavan uuden kokoluokan. Toisin sanoen se kasvaa ulos pikkuautojen mitoista, mutta kilpailee kuitenkin samoista asiakkaista. Uutuus nähdään ensi kertaa luonnossa parin viikon kuluttua avattavassa Frankfurtin autonäyttelyssä.

VW-konsernin yhteisten perusrakenteiden ja pitkälle viedyn komponenttijaon politiikka on pikkuauto-osastolla edennyt hieman nurinkurisesti. Uusi pikkuluokkaan tarkoitettu perusrakenne, jota myös pohjalevyksi kutsutaan, sai ensi-iltansa jo kaksi vuotta sitten Skoda Fabian yhteydessä.

Fabia on ehtinyt jo kulkea läpi TM:n 60 000 kilometrin käyttötestinkin ennen kuin emomerkki saa markkinoille oman versionsa. Ei siis voi välttyä siltä ajatukselta, että Skodaa on käytetty koekaniinina, jotta VW Polossa kaikki olisi vielä vähän paremmin. Joka tapauksessa uusi Polo on edeltäjäänsä verrattuna kasvanut merkittävästi.

Ensimmäisten kuvien perusteella Polon linjat vaikuttavat onnistuneilta, sopusuhtaisilta, mutta myös sopivan persoonallisilta ollakseen tunnistettavia. Korimalleja ovat kolmi- ja viisioviset, joista vasta jälkimmäisen kuvat on julkaistu. Kolmiovisen kuitenkin kerrotaan olevan muodoiltaan selvästi urheilullisempi ja coupémaisempi. Sisätiloiltaan Polo on tietenkin edeltäjäänsä suurempi. Vakiovarustukseen kerrotaan kuuluvan etuturvatyynyjen ohella myös sivutyynyt. Matkustajan turvatyyny on nyt poiskytkettävissä turvaistuimen asennusta ajatellen. Varustetasoja on tarjolla perusversion yläpuolella kolme: Trendline, Comfortline ja Highline.

Kun Polo saadaan marraskuussa Saksassa myyntiin, on valikoimassa kolmi- ja nelisylinteriset bensiinimoottorit (47 ja 55 kW) sekä kolmisylinterinen TDI-diesel (55 kW). Näistä pienempi, 1,2-litrainen bensiinimoottori on täysin uusi. Tammikuussa, jolloin Poloa odotetaan myös Suomen markkinoille, valikoima täydentyy viidellä muulla voimanlähteellä. VW Polon ohella lähikuukausien kovin sana on samaan aikaan esiteltävä täysin uusi Ford Fiesta. Kolmas saksalainen eli Opel Corsa on sekin vasta vuoden ikäinen. Unohtaa ei sovi myöskään Toyota Yarisia, Skoda Fabiaa, Fiat Puntoa, keväällä saapuvaa Honda Jazzia tai hiljattain kasvonsa pessyttä Renault Clioa. Suomen Polo-mallisto ja hinnat saavat varmasti lisävalaistusta loppusyksyllä, jolloin toivottavasti pääsemme ottamaan uutuudesta myös ensimmäiset ajotuntumat.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 14/01, s. 4-5)