Mitä siitä seuraa, kun kansanautojen valmistaja ryhtyy yhteistyöhön Porschen kanssa ja lopputuloksena syntyy jättikokoinen maastoauto. Touaregin tavoitteeksi VW ilmoittaa vaatimattomasti olevansa luokkansa paras sekä maastossa että maantiellä.

VW:n ja Porsche tuotepaletin laajennus maasturiosastolle on pitkälti perusteltavissa molempien merkkien halulla laajentaa markkinoitaan erityisesti USA:n suuntaan, missä tämäntyyppiset jättiautot tunnetusti ovat suosiossa. Touaregin 65 000 auton vuosituotannosta noin puolet laivataan jenkkimarkkinoille.

Touaregin ulkoinen olemus ei ole kovin mieleenpainuva, vaan muodot näyttävät pikemminkin yllätyksettömiltä. Teknisesti olennainen osa on jatkuva neliveto, joka keskitasauspyörästön ja sähköisesti ohjatun monilevykytkimen avulla jakaa normaalisti voimaa eteen ja taakse. Nelivedolle välitettävää tuottaa ensi vaiheessa joko 3,2-litrainen VR6-moottori tai uusi viisilitrainen V10-diesel. Pian moottorivalikoiman jatkoksi saadaan 2,5-litrainen viisisylinterinen diesel (128 kW) ja 4,2-litrainen V8 (228 kW). Hieman pitempään täytyy vielä odottaa V6 TDI:tä ja W12:ta.

Isompimoottorisissa, nyt siis V10:ssä, on vakiona myös ilmajousitus. Ilmajousituksen avulla maavaraa voidaan säätää 160:stä 300 millimetriin. Normaalissa maantieajossa Touareg kulkee 215 millin korkeudessa ja isoimmissa nopeuksissa sukeltaa automaattisesti 180 milliin. Vakavaa suhtautumista maasto-olosuhteisiin osoittaa myös ovien ja jopa ajovalojen tavallista huolellisempi tiivistäminen, sillä kahluusyvyydeksi ilmoitetaan 500 mm ja ilmajousitettuna 580 mm.

Touareg kipuaa ja mönkii vakuuttavasti myös kaikki ne paikat, joihin vain aniharva auton omistaja sen rohkenee ohjastaa. Myöskään korista ei kuulu natinoita, vaikka auto roikkuisi ristikkäisten pyörien varassa. Alamäkihidastin toimii automaattisesti, kun laskeutumiskulma ylittää 20 prosenttia. Loistavista maasto-ominaisuuksista huolimatta maantie on Touaregin yleisin elementti. Ajettavuus on korkeampaa ajoasentoa lukuun ottamatta jokseenkin henkilöautomaista. Painopiste on matalalla, eikä maastoautolle tyypillistä huojumista esiinny.

Suomessa VW Touareg nähdään vielä ennen vuodenvaihdetta, joten äveriäämmät voivat jättää tilauksensa sisään ja vähempivaraiset kirjoittaa kiltisti pukille. Hintalapun numerot kohonnevat edullisimmillaankin lähelle 100 000 euroa.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 18/02, s. 18-19)