Volkswagen taisi olla ensimmäinen autotehdas joka markkinoi suurempia määriä monitoimiautoksi luokiteltavaa tuotetta. Muistammehan hyvin Kleinbussin ja sen laadukkaamman version, Caravellen. Sen ensiesittelystä on jo kulunut 53 vuotta, mutta aivan viime vuosina idea on ottanut kunnolla tuulta, ja monikäyttöautojen eli MPV-mallien markkinaosuudet ovat kovassa nousussa, enimmäkseen perinteisempien hatch-back-mallien kustannuksella. Idean isän uusin tarjous kisaan on nimeltään Touran.

Saadaksemme mielikuvan Touranin kokoluokasta, voimme verrata sitä Zafiraan. Touran on hivenen pitempi ja korkeampi, mutta Zafirassa on pari senttiä pitempi akseliväli. Autot ovat siis käytännössä samankokoisia. Touran on VW-mallistossa täysin uusi tuote, mikä tarkoittaa sitä, että siinä on aivan uusi perusrakenne, jota myös pohjalevyksi kutsutaan. Sitä ei tehtaan mallistosta ennestään löydy; uusia tulokkaita samalle pohjalle tulee lähiaikoina paljonkin, kuten Audi A3 ja viidennen sukupolven VW Golf.

Akselivälin lisäys tuntuu luonnollisesti kasvaneena jalkatilana, ja se myös mahdollistaa valinnaisvarusteisiin kuuluvan kolmannen penkkirivin. Lisäkorkeus taas merkitsee reilua pääntilaa ja selvästi tavallista henkilöautoa korkeampaa ajoasentoa. Sisätilat tuntuvat myös käytännössä väljiltä ja valoisilta, onhan auton kummassakin kyljessä peräti viisi sivuikkunaa! Tavaratila on seitsemän istuimen versiossa olematon, mutta viisipaikkaisessa ruhtinaallinen. Keskimmäisen penkkirivin istuimet ovat kaikki erillisiä, ja jos yhden nostaa pois (paino 16 kg), voi jäljelle jääneitä sijoittaa mielensä mukaisesti yhteen tai erikseen, keskelle tai sivuille. Seitsenpaikkaisessa takimmaiset istuimet taittuvat lattian tasalle.

Pitkä akseliväli tekee Touranin ajettavuudesta hyvin vakaan, ja vakiovarusteisiin kuuluva ESP huolehtii siitä, ettei hurjastelematta ajelevalle tule sykettä nostattavia yllätyksiä. Ajettavuuteen vaikuttaa myös uusi takapyörien nelivarsituenta. Kaikissa pyörissä on lukkiutumattomat levyjarrut ja järjestelmään kuuluu myös hätäjarrutustehostin, luistonesto ja edellä mainittu ESP-ajonvakautus.

Malliston ensiesittelyssä tarjolla oleva suorasuihkutteinen bensiinimoottori – 1,6-litrainen 85 kW:n FSI – riittää hyvin rauhalliseen ajoon, mutta jos auto on todella täyteen kuormattu (joko 7 henkeä tai 5+läjä tavaraa), ei kiihtyvyyspuolelta sovi odottaa mitään dramaattista. Huomattavasti järkevämpi valinta onkin jompi kumpi kahdesta dieselistä, 74 tai 100 kW. Jälkimmäinen on uusi kaksilitrainen TDI. Ehkäpä Suomen verotuskehitys pikku hiljaa tekee taloudellisesta dieselautosta myös meille mielekkään valinnan. Tämän vuoden lopulla valittaviin liittyy vielä tehokas kaksilitrainen FSI-bensiinimoottori.

Lajinsa uusimpana tulokkaana Touran tietenkin tarjoaa paljon uutta niin rakenteissa kuin varustelussa, mutta se joutuu taistelemaan markkinaosuuksista jo ennestään hyvin monipuolista tarjontaa vastaan. Maahantuoja kertoi hinnoittelun olevan vielä hieman auki, mutta tunnusti varsinkin Opel Zafiran olevan tässäkin lähtökohtana.

(Tiivistelmä Mauri Salon artikkelista TM 6/03, s. 30-31)