volkswagen_logoVolkswagen – kansanauto – oli ajoneuvo, jonka avulla Adolf Hitler halusi nostaa saksalaiset neljälle pyörälle samaan tapaan kuin Yhdysvalloissa. Useampikin valmistaja teki ehdotuksen sopivaksi autoksi, mutta voittajaksi nousi Ferdinand Porschen luomus. Sitä oli tarkoitus valmistaa KdF-Stadtissa (Kraft durch Freude eli voimaa ilon kautta), joka nimettiin myöhemmin uudelleen Wolfsburgiksi. Toisen maailmansodan jälkeen kukaan ei halunnut ottaa pommitettua tehdasta edes ilmaiseksi, mutta sinnikkäät saksalaiset rakensivat siitä toimivan tuotantolaitoksen.

Type 1 eli kansanomaisesti Kupla nousi valtavaan suosioon, sillä vuonna 1972 sen tuotantomäärä ylitti silloisen mestarin eli Fordin T-mallin. Yhteensä Kuplaa ja sen vuonna 2002 esiteltyä uutta Beetle-sukupolvea on myyty yli 24 miljoonaa kappaletta. Takamoottorinen Kupla sai aikanaan rinnalleen tavarankuljetukseen ja pikkubussiksi tarkoitetun Type 2:n sekä suurempia henkilöautomalleja.

Aika alkoi kuitenkin ajaa 1970-luvulla 40-vuotiaan Kuplan ohi, minkä takia Volkswagen siirtyi etuvetokantaan. Ensin tuli Passat, jota seurasi todellinen suurmenestys Golf, jonka myynti ylittää seitsemän sukupolven aikana 30 miljoonan auton rajan. Pikkuauto Polo ja lukuisat tila-autot, katumaasturit ja urheilulliset vaihtoehdot täydentävät malliston. Yhdessä Volkswagen Groupiin kuuluvien muiden merkkien kanssa konserni kamppailee maailman suurimman autonvalmistajan tittelistä.

Lue myös:

Näytä kaikki Volkswagen-aiheiset artikkelit

Katso myös autohinnastosta eri mallien myyntihinnat.