Henkeen ja vereen autotekniikan puolestapuhujana tunnetun tohtori Ferdinand Piëchin lähes kymmenvuotinen valtakausi VW-konsernin johdossa huipentuu arvoisellaan tavalla. Hänen saapumisensa vallanvaihdon siunaavaan yhtiökokoukseen uusimmalla äärimmäisen vähäkulutuksisella prototyypillä on paitsi taitava markkinatemppu, myös osoitus tekniikan mahdollisuuksista.

Kun hiilidioksidipäästöt 1900-luvun lopulla alettiin mieltää maapallon ykkösuhaksi, käynnistyi työmaa autojen kulutuksen vähentämiseksi. Kun VW ilmoitti tuovansa markkinoille alle kolme litraa sadalla kilometrillä kuluttavan auton, löytyi epäileviä tuomaita massoittain. Syksyllä 1998 yhtiö kuitenkin esitteli tavoitteen saavuttaneen erikoisrakenteisen Lupo TDI:n. Melko pian sen jälkeen alkoi liikkua huhuja, jonka mukaan VW kehittäisi yhden litran autoa. Viimeistään tässä vaiheessa moni ajatteli Piëchin menettäneen lopullisesti järkensä. Nyt esiteltävä prototyyppi on varsin kaukana sarjavalmisteisesta tuotteesta, mutta osoittaa taas sen, että epäilijöiden kannattaa ensi kerralla pitää suunsa kiinni. Kulutuslukemaksi ilmoitetaan 0,99 l/100 km.

VW:ssä runkokehikko on tehty magnesiumista ja ulkopinnat hiilikuidusta. Maalikin on jätetty pois painonsäästön nimissä. Kori on 3,65 metriä pitkä, mutta vain 1,25 leveä, joten siinä istutaan peräkkäin kuin Messerschmidtissä aikanaan. Kun korkeuttakin on vain metri, on poikkipinta-ala pienin mahdollinen. Ilmanvastuskertoimen arvoksi on mitattu 0,159!

Tällaisesta autosta tulee myös kallis. Niinpä sellaisen bongaaminen tavallisen liikenteen seasta tuskin toteutuu vielä muutamaan vuoteen. Mahdollista kuitenkin on, että VW tuo jotain tämän tapaista aikanaan sarjatuotantoon.

(Tiivistelmä Velimattti Honkasen artikkelista TM 8/02, s. 4-5)