Volvon viime aikojen koemallit ovat kaikki enteilleet siirtymistä totuttua pienempään kokoluokkaan. Tuorein houkutuslintu on tyylikäs ja ehkä jopa toteuttamiskelpoinen 3CC, joka kuljettaa kolmea aikuista ympäristöystävällisesti.

Koska Volvon konseptiautoilla on tavannut olla jonkinlainen yhteys todellisuuteen, voisi päätellä, että V30:n tulo ei enää ole järin kaukana. Lienee kuitenkin turha odotella, että siitä tulisi aivan 3CC:n kaltainen. Ajatuksien taustalla on Volvon Kaliforniassa toimiva Monitoring and Concept Center (VMCC), joskin sielläkin auton suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat pääosin ruotsalaisvoimat.

Mitä ulkomuotoon tulee, se on kieltämättä onnistuneen houkutteleva. Riittävästi tavallisen auton näköinen, mutta silti mielenkiintoisesti erilainen. Se on hyvä esimerkki siitä, että ympäristöystävällisellä tekniikalla varustettu auto voi aivan hyvin olla olemukseltaan haluttava. 3CC:n kori suippenee voimakkaasti perää kohti, mikä samalla tietysti rajoittaa takaistuimen tiloja. Takaistuin onkin tarkoitettu yhdelle aikuiselle tai kahdelle lapselle, sillä lähtökohtana on ollut lähinnä perheen kakkosautoksi sopiva kulkuneuvo.

Sisätiloissakin on uusia ideoita. Sisään- ja uloskulkua helpottaa eteenpäin siirtyvä kojelauta. Takaistuimelle kulkua varten etuistuimet liukuvat anteliaasti pois tieltä. Kojelaudan katkaisimet puolestaan ottavat vastaan komennon jo puolen sentin päästä, ilman kosketusta.

Kolariturvallisuuden pitää tietysti olla huippuluokkaa. Sen vuoksi Volvo tutkii tekniikkaa, jossa koko ohjaamo siirtyisi etutörmäyksessä eteenpäin ja sitoisi näin törmäysvoimia. Vastaavaa ideaa esitteli Pininfarina hiljattain Pariisin autonäyttelyssä.

Moottoritekniikan valinta ehkä hieman ihmetyttää, sillä 3CC on perinteinen akkukäyttöinen sähköauto. Volvo siis vaatii aina kytkentää sähköverkkoon latautumaan, kun virta loppuu. Tosin akkutekniikkakin on jälleen ottanut askeleen eteenpäin. Nyt käytetään litium-ioni-akkuja, ja parhaimmillaan sähkö riittää yli 300 kilometrin ajoon.

Osittain 3CC on jopa suunniteltu moduulirakenteiseksi, jolloin autoa ostaessaan voi valita voimanlähdetekniikan. Samaan perusautoon asennetaan sitten sopivat palikat niille varattuihin tiloihin.

PUHTAAMPI autotekniikka ei ikinä tule yleistymään, elleivät myös auton muut ominaisuudet, muotoilu mukaan lukien, onnistu vakuuttamaan ostajia paremmuudellaan. Volvo 3CC on tässä suhteessa tervetullut mannekiini.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 18/04, s. 4-5)