Volvo lähtee ulos tutuista ympyröistä kokonaan uuteen autoluokkaan, niin kutsuttuun SUV-segmenttiin. Tammikuussa julkistetusta konseptista ACC eli Adventure Consept Car on tarkoitus siirtyä valmistukseen parin vuoden sisällä.

”Haluamme osoittaa olevamme tosissamme, kun väitämme olevamme kilpailukykyisiä SUV-segmentin parhaimmiston kanssa”, Volvon pääjohtaja Hans-Olov Olsson julisti tammikuussa 2001 Detroitin autonäyttelyn yhteydessä julkistetun Volvo ACC -konseptin saatteeksi. Samalla Olsson oikeastaan paljasti olennaisen piirteen Volvon suunnittelupolitiikasta. Pienenä valmistajana Volvolla ei ole resursseja trendien luojaksi, mutta se seuraa valppaasti eri suuntauksia, niiden kehitystä ja vahvistumista. Samaan aikaan se hioo omia valmiuksiaan ja lähtee nousujohteiseen imuun harkitusti ja tarmokkaasti mukaan.

On oikeastaan hieman vaikea puhua autoluokasta tai -tyypistä, sen verran sekavaa kalustoa SUV-nimikkeen alla liikkuu. Tuollainen Sport Utility Vehicle on auto, jolla siirrytään urheiluharrastusten pariin ja jolla kookkaammatkin harrastevälineet saadaan kuljetetuiksi suorituspaikalle. Ja välineiden lisäksi tietysti eväät. Meillä esimerkiksi katumaasturiksi kutsutut autot vastaavat SUV-käsitettä, sillä useimmiten tuollainen monitoimiauto on myös nelivetoinen. Tietty urheiluhenkisyys autoon liittyy sen käyttötarkoituksen perusteella, mutta mistään urheiluautosta tai edes urheilullisesta autosta ei välttämättä ole kyse – joskaan näitä ominaisuuksia ei suljeta poiskaan.

Volvo ACC on nelivetoinen. Tekniikkahan on tuttua, sillä Volvo on valmistanut farmareittensa AWD- ja Cross Country -versioita jo monia vuosia. Moottorit tulevat olemaan viisisylinterisen moottoriperheen eri vaihtoehtoja, aluksi varmaankin turboahdettuja, mitä politiikkaa Volvo on uusien malliensa ensiesittelyjen kohdalla noudattanut. Konseptiautossa on neljä erillistä istuinta ja poikkeuksellisen runsas varustelu. Matkustajilla on käytössään muiden muassa jääkaappi, televisio ja huippuluokan audiolaitteisto. Suunnistusta helpottaa satelliittilaitteisto. Auto tarjoaa kohtuullisista ulkomitoista huolimatta hyvät sisätilat. Monitoimiauto-segmentin asiakkaat ovat useissa asiakastutkimuksissa todenneet ”auton oikean koon” olevan ratkaiseva tekijä. Volvo on pyrkinyt löytämään formaatin, joka kiehtoisi asiakkaita. Jääkö Volvon ACC-konseptiin pohjautuva SUV-monitoimiauto pelkäksi urheaksi seikkailuksi vai pystyykö se valtaamaan riittävästi jalansijaa automaailman erikoissegmentissä? Sen tulee osoittamaan maailman kaikkien markkinoiden lahjomaton perusmittari aika.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 3/2001, s. 4-5)