Volvo on esitellyt uuden viisisylinterisen dieselmoottorin, joka on ensimmäinen Volvon oma henkilöautodiesel.

Tähän saakka Volvon henkilöautoissa on käytetty vieraita dieselmoottoreita, vaikka tehtaalla on ollut kokemusta ja tietotaitoa raskaan kaluston dieselmoottorien valmistuksesta. Suunniteltaessa Volvo 850:een esiteltyä viisisylinteristä bensiinimoottoria huomioitiin valmiiksi mahdollisuus tuoda moottorista markkinoille myös dieselversio. Dieselmoottoriprojektin saattaminen loppuun otti aikaa, sillä Volvo 850 esiteltiin jo 1991. Tosin näiden vuosien aikana bensiinimoottorista kehiteltiin ahdettuja versioita, mikä osaltaan söi käytettävissä olevia resursseja. Toisaalta ahdetuista bensiinimoottoreista saaduista kokemuksista on varmaan ollut hyötyä suunniteltaessa tätä turbodieseliä.

Alumiinisessa sylinteriryhmässä on kiinteät valurautaiset sylinteriputket. Myös sylinterinkansi on kevytmetallia. Moottorin paino jää sangen alhaiseksi, 185 kiloon. Nokka-akseleita on sylinterinkannessa kaksi, joista imupuolen akselia pyörittää hammashihna. Siitä voima välittyy edelleen pakopuolen akselille kannen toisessa päässä olevien hammaspyörien avulla. Venttiileitä on neljä sylinteriä kohti.

Polttoaineenruiskutus on hoidettu yhteispaineruiskutuksella. Volvo käyttää ensimmäisenä Boschin toisen sukupolven järjestelmää, jossa suurin ruiskutuspaine on nostettu 1 350 baarista 1 600 baariin. Laitteiston korkeapainepumppu on sijoitettu imunokka-akselin päähän. Turboahdin on nykyaikaiseen tapaan säätyvillä turbiinin johdesiivillä varustettua tyyppiä, millä saavutetaan laaja toiminta-alue ja siten hyvä veto jo alhaisilta kierroksilta lähtien. Tässä tapauksessa ahtimessa on lisäksi vielä perinteinen hukkaportti, vaikka paineen säätö hoituisi pelkästään johdesiipien kulmaa muuttamalla.

Ominaisuuksiltaan Volvon uusi D5-moottori on kilpailukykyinen ja nykydieselien hyvää tasoa. Moottorin saavutusarvot ovat luokkansa kärkipäästä, joskaan eivät aivan terävimmältä huipulta. Tästä lähtökohdasta voisi olettaa myös kestävyyden olevan kunnossa. Alkuvaiheessa moottorin jatkona on vain viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, uusi viisivaihteinen automaatti tulee saatavilla vuoden vaihteen aikoihin. Uuden D5-moottorin tuotanto alkaa kesälomien jälkeen ja ensimmäisten autojen pitäisi ehtiä Suomeen syyskuun aikana.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 13/2001, s. 58)