Volvo esitteli tänään USA:n tehtaan avajaisseremonian yhteydessä uuden S60-mallin. Se tullaan valmistamaan kyseisessä tehtaassa Charlestonin lähellä Etelä-Carolinassa. Myös Euroopassa ja Kiinassa myytävät S60:t tehdään ainakin toistaiseksi pelkästään USA:ssa.

Vaikka sedanien menekki on myös USA:ssa vähentynyt, nuorempiin ostajiin varsinkin urheilullisemmat mallit vetoavat edelleen. Niinpä myös Volvo S60 on hengeltään nuorekas, ja sen myötä esitellään varsin suosituksi oletettu R-Design-varustus, joka tulee saataville myös V60-farmarimalliin.

S60:een sisältyy muutama Volvolle ensimmäinen asia. Se on ensimmäinen Volvo, joka valmistetaan USA:ssa. Se on myös ensimmäinen uusi Volvo-malli, johon ei tule lainkaan dieselmoottoria.

Muutoin auton tekniikka ja voimanlähdevalikoima on samanlainen kuin V60:ssä eli pelkkien T5- ja T6-bensiinimallien (184 ja 228 kW) lisäksi tarjolle tulee vähän myöhemmin kaksi tehokasta lataushybridiä, T6 ja T8, tehoiltaan 251 ja 288 kilowattia. T8:sta tulee myös Polestar Engineered -niminen urheilullisempi versio, jossa tehoa on 298 kW.

T8-lataushybridin Polestar Engineered -version polttomoottorissa on 10 kW lisätehoa, alusta on tiukempi ja mukana on vauhdikkaita yksityiskohtia kuten keltaiset turvavyöt.

Volvon sähköistämisstrategiaa noudatellen ensi vuonna esitellään myös S60:n ja monen muun mallin kevythybridiversiot.

S60:n on täsmälleen saman pituinen kuin V60 eli 4,761 metriä. Tavaratilan kooksi ilmoitetaan erillisten lokeroiden kanssa yhteensä 442 litraa. Takaselkänojat kaatuvat kahdessa erilevyisessä osassa ja lisäksi käytössä on pienehkö suksiluukku.

Ohjaamo on samanlainen kuin V60:ssä, ja takatiloissakin on eroa vain vähän. Istumakorkeus on yhtä matala kuin V60:ssä, ja pääntilaa on laskevan kattolinjan vuoksi hieman vähemmän, mutta silti aivan riittävästi 180-senttiselle matkustajalle.

USA:n tehdas on siis aivan uusi laitos, jossa S60:n varsinainen sarjatuotanto alkaa syksyllä. Alkupään autot menevät paikallisille markkinoille, ja Euroopan vuoro on vasta ensi vuoden puolella. On mahdollista, että S60:n saapuminen Suomeen venyy jopa ensi kesään, koska Volvolla mallivuosi vaihtuu tuotannossa toukokuussa ja vuoden 2019 mallisia autoja ei välttämättä kannata vielä tuoda.

Myöhemmin S60:n tuotanto todennäköisesti laajenee myös Kiinaan, missä toistaiseksi jatketaan paikallisille markkinoille tarkoitetun pidempiakselivälisen, edellisen sukupolven S60L:n valmistusta.