Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson on todennut, että yhtiö lopettaa uuden dieselmoottorin kehittämisen: ”Nykyisen näkemyksen mukaan emme kehitä seuraavan sukupolven dieselmoottoria.”

Syy on yksinkertainen: työ tulee yhä kalliimmaksi, kun typpioksidit on hävitettävä pakokaasuista entistä tarkemmin.

Samuelssonin mukaan nykyinen vuonna 2013 esitelty moottorisukupolvi pidetään vaatimusten tasolla (tai siis alle rajojen) myös lähitulevaisuudessa. Mutta vuodesta 2023 eteenpäin edelleen tiukkenevia rajoja ei yritetä enää läpäistä. Vaihtoehtona ovat sähköautot ja lataushybridit, joihin investoidaan vahvasti, sillä ensimmäinen sähköauto on odotettavissa myyntiin vuonna 2019.

Samuelsson uskoo, että pian saavutetaan piste, jolloin dieselmoottoristen autojen hinta nousee niin korkeaksi, että lataushybridit ovat houkuttelevampi vaihtoehto. Toisaalta Volvo ei voi luopua noin vain dieselmoottorisista autoista, sillä niiden osuus on yli puolet Euroopan myynnistä. Suomessa dieselmoottoristen osuus Volvo-henkilöautojen myynnistä oli viime vuonna yli 80 prosenttia.

Jaguar Land Roverin pääjohtaja Ralf Speth on aivan eri linjoilla ja puolustaa voimakkaasti dieselmoottoreita. Hänen mielestään niillä on merkittävä rooli, kun autoteollisuus kohtaa tiukkenevat hiilidioksidipäästörajat: ”Uusi dieselteknologia on valtava loikka eteenpäin päästöjen, suorituskyvyn ja partikkelien suhteen. Ne ovat parempia kuin vastaavat bensiinimoottorit.”

Speth arvelee, että suuri yleisö ei osaa tehdä eroa vanhojen mustaa savua tupruttavien dieseleiden ja uusien modernien ja puhtaiden dieselien välillä.

Vaikka Speth uskoo dieselmoottorin tulevaisuuteen, hän myöntää autoalan kehityksen kulkevan kohti akuilla varustettuja sähköautoja.

”Molemmat kulkevat rinnakkain, ei ole mitään äkillistä vaihtoa polttomoottoreista sähkömoottoreihin. Kukaan ei voi sanoa, että dieselit häviävät vaikkapa vuonna 2020. Meidän on kehitettävä molempia, diesel- ja bensiinimoottoreita sekä sähköautoja.”