Pienpaineturbolla terästetty pikku-Volvo ei yllä suorituskyvyllään ihan maajoukkuetasolle. Useimmat harrastelijat se kyllä peittoaa mennen tullen.

Volvon S/V 40-mallistoon kuuluu kaksi turboahdettua bensiinimoottoria, jotka poikkeavat merkittävästi toisistaan. Nuorempi 2,0T on T4-sisartaan suurempi ja parikymmentä prosenttia tehokkaampi. Enemmän kiinnostaa kuitenkin 230 Nm:n vääntömomenttiarvo sekä vääntökäyrän modernin laakea muoto. Huippuarvo on käytössä 1 800 kierroksesta 4 800 r/min asti.

Kulku näillä arvoilla on puhdikasta ja nuorekkaan letkeää ilman moottorin kiusaamista. Kiihdytysmittausten tulokset välillä 60-120 km/h olivat erinomaisia, ja paikaltaankin nelikymppinen kiihtyy napakasti. Sitä ennen vaivannut ohjauksen vetely on unohtunut, ja risteyksistä pääsee ilman ylimääräistä ohjelmaa. Pientä uraherkkyyttä S/V 40:ssä yhä löytyy, mutta osa siitä selittyy koeajoyksilön lisävarusteisilla 205/50 R 16 -renkailla. Puhtia 2,0T.ssä on juuri tarvittavan verran, ja ajo-ominaisuudetkin ovat tuotannon alkuajoista parantuneet. 170 000 markan hinta ei ole ollenkaan kohtuuton.

(Lyhennelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 16/99, s. 25)