Nykyään Fordin leiriin kuuluva Volvo säilyttää tiukasti oman identiteettinsä. Uusi S40 on aito Volvo, paljon aidompi kuin edeltäjänsä.

Uusi S40 kuitenkin pistää miettimään. Akselivälin perusteella uutuus osuu itse asiassa paremmin keskikokoisten premium-autojen luokkaan. Edeltäjään verrattuna S40:n akseliväli on pidentynyt peräti 78 mm. Kun samaan aikaan kokonaispituus on lyhentynyt ja sekä korkeus että leveys kasvaneet, ovat koko auton mittasuhteet aivan erilaiset ja ilmiasu paljon nuorekkaampi.

Sisätiloissa persoonallisuutta löytyy enemmän. Ohjaamon selkeää ja rauhallista ilmettä tarkastellessa voi myöntää, etteivät tehtaan kehut hillityn skandinaavisen muotoilun kunnioittamisesta ole tyhjästä temmattuja. Huomiota herättävin piirre on litteä keskikonsoli, joka antaa muuten volvomaisen massiiviseen kojelautaan ilmavuutta. Volvojen perusominaisuuksiin ovat aina kuuluneet myös erinomaiset istuimet. S40 jatkaa asialinjalla, sillä sekä istuinmukavuus että ajoasennon säädöt ovat vähintään riittävät. Kuljettajan paikalla on hyvä olla.

Varustepolitiikka on Suomen mallien osalta vielä hieman auki. Onnettomuudessa tarvittavien turvavarusteiden osalta ei tingitä, vaan ne edustavat vähintään luokan nykytasoa. Turvatyynyjä on kuusi. Ajonvakautusjärjestelmä DSTC kuuluu ainakin useimmissa versioissa lisävarustukseen, STC-luistonesto sen sijaan pitäisi olla vakiona. IDIS-järjestelmä päättelee ajotilanteen vaativuuden esimerkiksi ohjauspyörän, kaasun, jarrun ja suuntamerkin käytön perusteella.

Jämäkkyys jää uuden Volvon ajamisesta ensimmäisenä mieleen. Vaikka ajettavaksi saadut yksilöt kuuluivat esisarjaan, eivät pienet viimeistelypuutteet pystyneet tuhoamaan tukevaa vaikutelmaa. Melutasokin vaikutti sopuisalta täydentäen ehjää kokonaisuutta.

Moottoritehoa T5:ssä on vähintään tarpeeksi, eikä ahtamattomallakaan moottorilla jää jalkoihin, edes automaattivaihteisena. Perusteellisempaa mietintää suorituskyky herättänee varmaankin vasta pienimpien bensiinimoottoreiden kohdalla. Fordin vaikutus on selvästi havaittavissa ohjauksessa. Se tarjoaa hienon tunnon sekä suoraan ajettaessa että kaarrettaessa, ja palautus on loivissakin mutkissa jäntevä.

Uuteen S40:een perustuvat mallit eivät jää vielä tähänkään. Jo Frankfurtin autonäyttelyn yhteydessä Volvo ja Pininfarina nimittäin julkaisivat yhteistyösopimuksen, jonka tuloksena perustetun Pininfarina Sverige AB:n päämääränä on uuden avomallin kehittäminen ja valmistaminen. Sekin perustuu S40:n pohjalle ja saanee nimekseen C50. Valmistus tapahtuu Uddevallan tehtaassa, jossa tähän saakka on tehty C70-malleja.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 18/03, s. 10-15)