Volvo S60 sai sellaisen startin, että samanlaista ei muisteta koko Suomen Volvon historian. Autoista tehtiin tilaussopimuksia pelkästään kuvien perusteella niin paljon, että koko loppuvuoden myyntiin tarkoitettu kiintiö oli vähällä mennä kokonaan käsistä, ennen kuin edes yhtään autoa oli saatu maahan. Minkälainen ilmiö tämän on saanut aikaan?

S60 on suunnattu kovaan autoluokkaan, jossa komeilevat tutut merkit: Audi, BMW ja Mercedes-Benz. Vaikka monia muitakin on, niin jos näiden kolmen kanssa pärjää eri tilanteissa, pärjää kenen kanssa tahansa. Tuoreella omistajalla, Fordilla, ei vielä S60:n kanssa ole suuremmin tekemistä. Olivathan Volvon suunnittelijat ja muotoilijat alkaneet työstää aihiota jo ennen omistajan vaihdosta.

Ulkonäössä on säilytetty edellisten mallien piirteet, joista kenties tunnusomaisimpia ovat vyötärölinjan paikkeilla kiertävät hartiat. Korissa on hyvin vahva coupémallin leima, vaikka auto on neliovinen sedan. Eniten koko auton olemukseen ja tilojen toimivuuteen on vaikuttanut juuri kattolinjan kaarevuus ja mataluus. Takana katto laskeutuu niin, että 180-senttisellä matkustajalla jää paikoin vain pari sormen leveyttä ilmatilaa pään ja katon väliin.

Uuden S60-malliston huokeimmassa versiossa on teholtaan noin 103 kW:n 2,4-litrainen voimanlähde, joka on Volvon omaa valmistetta. Pehmeää kuminauhamaista voimaa on tarjolla heti joutokäynnistä eteenpäin ja moottori vastaa ennen huippuväännön aluetta rajuunkin kaasupolkimen painallukseen jouheasti venymällä. Todella rivakka kiihtyvyys saadaankin aikaan vasta parhaimman väännön alueella. Moottorin luonne on ylävireinen, matka-ajoon sopiva. GTI-luokan tehosta huolimatta suorituskykyä voi pitää enintään kohtuullisena, mutta toki riittävänä.

Ajettavuudeltaan Volvo S60 on kokonaisuudessaan hyvä. Jousitus toimii tyhjänä mukavasti, mutta silti auto kantaa kuormankin pontevasti. Jarrut ovat Volvon taattua laatua. Periaatteessa ne mahdollistavat auton pysäyttämisen niin lyhyessä ajassa ja matkassa kuin se ylipäätään on henkilöautolla mahdollista.

Volvo S60 tuo yhtiön mallistoon uutta virtaa tärkeään kohtaan. Suuremmissa malleissa koeteltu tekniikka yhdistettynä kovasti haluttuun kokoluokkaan ja varsin mallikkaaseen muotoiluun puhuttelee varmasti ainakin nuoremman sukupolven ostajia. Merkkiuskollisia kiinnostanee tieto, että uusi S60 edustaa sitä samaa tukevuutta ja toimivuutta johon niin monet aikoinaan ruotsalais-Volvoissa ihastuivat.

Volvo S60 2,4 (125 kW)

MAAHANTUOJA: Volvo-Auto Oy Ab, Taivaltie 1, 01610 Vantaa

puh. (09) 504 451

HINTA: 209 000 mk

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 19/2000, s. 156-161)