Moni autonvalmistaja varmaankin olisi onnellinen, jos saisi hankittua yhtä turvallisen maineen kuin Volvolla on. Volvo kuitenkin pelkää, että liian monet asiakkaat ajattelevat turvallisuuden olevan synonyymi tylsyydelle. S60:n avulla on tarkoitus tehdä repäisy urheilullisempaan suuntaan.

Volvon mallisarjapolitiikka on sinänsä mielenkiintoinen ja entisestä linjasta poikkeava. Sedanit ja farmarit on päätetty selvästi erottaa eri mallisarjoiksi. Volvon näkemyksen mukaan sedankorinen S60 halutaan tähdätä nuorekkaille, pääasiassa perheettömille asiakkaille. Urheilullisuus kuuluukin silloin luonnollisesti kuvaan.

S60:n lokeroiminen tiettyyn luokkaan on hankalaa. Volvo itse haluaa, että S60 mielletään nimenomaan Audi A4:n, BMW 3-sarjan ja Mercedes-Benz C:n kilpailijaksi. Toisaalta, ei autoa väkisin tarvitse tunkea johonkin luokkaan. Riittänee, että tuote on hyvä ja hinta sopusoinnussa ominaisuuksiin.

Saman perusrakenteen käyttäminen useassa automallissa ilmenee S60:n tapauksessa esimerkiksi V70:n ja S80:n kanssa yhteisinä alustan komponentteina ja moottoreina. Tämä on vaatinut suunnittelun alkuvaiheessa melkoista työtä, mutta vaivat palkitaan myöhemmin kustannussäästöissä. Voimanlähteiksi tarjotaankin tuttuja viisisylinterisiä bensiinimoottoreita, joita on tarjolla kaiken kaikkiaan viisi

Volvo on tehnyt hyvän auton. Jälleen kerran. Isommista malleista siirretty tekniikka sopii mainiosti myös urheilullisempaan malliin. Aika näyttää, kykeneekö ruotsalaisvalmistaja tosissaan sekoittamaan saksalaisvalmistajien leikkikenttää muuallakin kuin pohjoismaissa. Hinnoittelu siihen tuskin on esteenä, sillä perusmalli tulee irtoamaan sopivasti alle 200 000 markalla.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 15/2000, s. 12-13)