Suomessa on harvoin koko maailman lehdistölle tarkoitettuja autoesittelyitä. Nyt lehdistö pääsi kolmen viikon ajan kokeilemaan Volvo S80 -malleja Suomen Lapin lumisilla teillä ja jääradalla helmikuun kovilla pakkasilla.

Volvon taktiikan mukaisesti täydentyy S80-mallisto halvemmilla viisisylinterisillä moottoreilla varustetuilla malleilla. Suomen mallistossa uusin vaihtoehto on 2,4-litrainen turbodiesel, jonka keskikulutus on vain 6,4 l/100km.

S80-malleihin on saatavana kaksi erilaista aktiivista alustajärjestelmää. STC-luistonestojärjestelmä (Stability Traction Control) varmistaa automaattisesti, että vetäville etupyörille välittyy oikea määrä voimaa. Toinen hallintajärjestelmä, DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) yrittää lisäksi estää auton sivuluisua. Molemmat järjestelmät saa kojetaulun kytkimellä pois käytöstä.

Järjestelmiä päästiin testaamaan lumisella ja liukkaalla jääradalla. STC:n ja DSTC:n vaikutus ajoon hajotti mielipiteitä, mutta luistonestojärjestelmä on kuitenkin keskiverokuljettajan kannalta katsoen pelkästään positiivinen asia.

(Lyhennelmä Kari Pynnän artikkelista TM 6/99, s. 72)