Perinteisesti turvallisuusautoja on pidetty kookkaina joustopuskurisina möhkäleinä. Volvon uusi tutkielma turvallisuusautosta, SCC, muuttaa tätä vanhaa käsitystä. Siinä turvallisuusnäkökohdat on yhdistetty linjakkaan urheilullisiin kuoriin.

Yhtenä Volvo SCC:n suunnittelun lähtökohtana on ollut saada aikaan hyvä ja samanlainen näkyvyys erimittaisille kuljettajille. Tämä on mahdollista sijoittamalla kuljettajien pää, siis silmät samaan kohtaan, mikä takaa kaikille samanlaisen näkyvyyden ulos. Tällöin vain oikean ajoasennon vaatimat säädöt on hoidettava toisin kuin nykyisissä autoissa. SCC:n tapauksessa ajoasennon säätö käy niin, että kuljettaja istuu autoon ja katsoo tuulilasin läpi kaukaisuuteen, jolloin automatiikka säätää penkin oikealle korkeudelle katseen mukaan. Ohjauspyörä ja polkimet liikkuvat sitten oikealle etäisyydelle istuimesta.

Hyvää näkyvyyttä ilman katveita on haettu etupilarin läpinäkyvällä rakenteella. Kamerat takaavat tarvittaessa kuljettajalle hyvän näkyvyyden, niin sisäpuolella auton takaosaan kuin ulkopuolella auton taakse, jonne jää muuten katvealueita. Uudentyyppiset ajovalot muuttavat valaistun alueen mittaa ja leveyttä ajo-olosuhteiden ja nopeuden mukaan. Lisäksi valot kääntyvät ja seuraavat näin tietä mutkissa. Pimeällä ajamista helpottamassa on myös infrapunalaitteisto, joka mahdollistaa näkemisen valaistun alan ulkopuolelle.

Turvavöiden antamaa suojaa on parannettu käyttämällä nelipistevöitä, joita autossa on kahta tyyppiä. Perinteistä ratkaisua edustaa niin sanottu V-tyyppi, jossa kummankin puolen olka- ja vatsavyö kiinnittyvät keskeltä yhdellä lukolla. Toinen vyötyyppi, X-vyö, koostuu tavanomaisesta kolmipistevyöstä, jota täydennetään ylimääräisellä ristiin menevällä olkavyöllä.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 20/01, s. 28-29)