Volvo V70 T5 on startannut omalle osuudelleen autonvalmistajien päättymättömässä viestissä. Se on ladattu ominaisuuksilla, joiden pitäisi tepsiä, vaikka odotettaisiin hieman vaativampaakin suoritusta.

Uusi V70 perustuu S80 Sedanin pohjalevyyn pienillä mittamuutoksilla höystettynä. Auto on kapeampi ja leveämpi, mutta kuuluu silti meillä suurina pidettyjen autojen sarjaan. Koripelleistä 70 prosenttia on galvanoitu, takaluukku on kokonaan valmistettu muovista. Volvon turvallisuusajettelu näkyy korin läpileikkauspiirroksista, eräänä Volvon ennestään tuttuna yksityiskohtana voi mainita myös SIPS-sivutörmäyssuojan.

Ajossa koeajetun Volvon 2,3-litraisesta moottorista löytyvät kaikki ne ominaisuudet, joita tässä hintaluokassa voi vaatia. Se käy äänettömästi ja tasaisesti, ja vetää pintakaasulla pehmeästi. Tarvittaessa auto syöksyy matkaan kuin urheiluauto. Osaltaan ajomukavuudesta huolehtii automaattivaihteisto, jonka ansiosta erityisesti ohituskiihtyvyydet ovat todella hyviä.

Volvo V70 T5 on hieno auto. Siitä on vaikea osoittaa selkeitä perusvikoja tai virheitä. Jos joku asia niin sanotusti tökkii, niin kysymys on mitä suurimmalla todennäköisyydellä käyttötottumuksesta ja -tarkoituksesta. Sitä vastoin siitä on helppo alleviivata kohtia, joita mikään autonvalmistaja ei tee merkittävästi paremmin.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 4/2000, s. 116-121)