Tekniikan Maailman numero 3/00 tarjoaa ensimmäiset ajotuntumat Volvon uudesta V70 farmarista. Ja varsin volvomaiseen tapaan peli avataan malliston parhailla herkuilla: turboahdetut 2,4T ja T5.

Kuten tunnettua Volvon uusi farmari perustuu lippulaivaan S80:aan. Uuden V70-malliston myötä Volvo uudistaa viisisylinterisiä N-moottoreitaan. Teemana on liikkuvien osien kevennys: vähemmän massaa = vähemmän vastuksia. Uudistusten astuttua voimaan moottoreita kutsutaan RN-sarjalaisiksi.

Ajaminen ”täyden paineen turbolla” varustetulla V70 T5 versiolla on juhlava kokemus. Kokeiltavana olleessa autossa oli vaihtoehtoinen rengaskoko 225/45 17-tuuman vanteilla. Leveä ja varsin matalaprofiilinen rengas oli omiaan asvalttiteiden kaarteissa. Tutustumisajo saatiin tehdä suomalaisiin kesäkeleihin rinnastettavissa olosuhteissa.

Turboahdettu 250-hevosvoimainen (184 kW) on varsinainen voimakone. Mutta tuo varsinainen voima tulee tarjolle 3000-3500 r/min lukemilla ja sen jälkeen sitä tuntuukin vain riittävän ja riittävän – jopa punaisen alueen puolelle. Näiden moottorin ”automiestä” kiehtovien ominaisuuksien esiin kutkuttelu vaatii aktiivista vaihteiston käyttöä. Toki T5-moottorissa on vääntöä alemmillakin kierrosluvuilla, mutta tuolloin varsinaiset tapahtumat jäävät vaatimattomiksi.

Volvo V70 2,4 T eli pienpaineturbo 200 hevosvoimineen (147 kW) tarjoaa tuhtia vääntöä jo 2000 r/min alkaen. Ajamisen tuntumat ovat T5:een verrattuna astetta leppoisammat eli auto ei houkuttele kuljettajaa samalla tavalla mukaan tapahtumiin. Tässä versiossa on lupa olla enemmän irti itse ajamisesta. Oma osansa on myös rengaskoolla 215/55-16.

Farmarissa sisätila muodostaa ”kaikukammion”, joka helposti resonoi, johon tiemelu helposti tunkeutuu ja jossa melu pääsee kiertämään. Ensivaikutelman perusteella kuitenkin tuntuu, että Volvo on V70:ssä ottanut melut esimerkillisesti hallintaan. Mittaukset koeajon yhteydessä tarkentavat muodostettuja käsityksiä.

”Turboherkkujen” T5 ja 2,4T seuraksi Volvon V70:stä odotellaan kevään kuluessa 2,5-litraista TDI-turbodieseliä ja kesällä rivistöön tulee sitten vapaastihengittävät 140- ja 170-hevosvoimaiset 2,4 litran viisisylinteriset. Vuoden mittaan luvassa ovat myös neliveto-AWD ja sen Cross Country -versio. V70:n listahinnat haarukoituvat 220000 markan ja 300000 markan välille.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 3/2000, s. 100-101)