Volvon uuden täysikokoisen tai meikäläisittäin kookkaan katumaasturin päämarkkinoiden odotetaan löytyvän Yhdysvalloista. Tämä näkyy myös autosta, sillä aluksi sitä on saatavilla vain automaattivaihteisena.

Volvon katumaasturille on ollut jo kysyntää, mutta vasta nyt Volvo on vastannut asiakkaiden toiveeseen ja tuonut sellaisen markkinoille. Volvon tavoitteena oli pitää auton koko kurissa, vaikka siinä olisi tilat seitsemälle hengelle. Tässä onnistuttiin varsin hyvin, sillä XC 90 on vain vajaat yhdeksän senttiä Volvo V70:tä pidempi. Poikittaisen moottorin ja vaihteiston ansiosta matkustamolle on jäänyt käyttöön suuri osa auton pituudesta.

Volvo XC 90:n tekniikka on enemmän tai vähemmän tuttua muista Volvon malleista. Tarjolla olevat moottorit ovat kaikki turboahdettuja. Moottoreista kaksi on bensiinikäyttöisiä ja kolmas diesel, tehokkaampi D5-versio Volvon uudesta viisisylinterisestä dieselmoottorista. Bensiinikäyttöiset moottorit ovat periaatteessa henkilöautoissa tuttuja moottoreita mutta tähän malliin erikseen sovitettuja versioita.

Volvon katumaasturin tapauksessa on panostettu turvallisuuteen, niin omaan kuin muidenkin. Korkean katumaasturin ja henkilöauton keulatörmäyksen tasapuolistamiseksi XC 90:n keulan alaosassa on ylimääräinen palkki. Se on samalla korkeudella ja vastaa henkilöauton keulaan niin, että henkilöauton törmäysvoimia sitovat muodonmuutosvyöhykkeet toimivat suunnitellusti. Volvo XC90:n omasta turvallisuudesta on huolehdittu vakiovarustukseen kuuluvalla ajonvakautusjärjestelmällä ja kaatumista estävällä järjestelmällä, jotka kumpikin hyödyntävät lukkiutumattomia jarruja.

Volvo XC 90 on tarjolla kahtena versiona, joko viisi- tai seitsenpaikkaisena. Seitsenpaikkaisessa versiossa kaksi taimmaista penkkiä taittuu kasaan ja tavaratilasta tulee tasainen kuten viisipaikkaisessa. Kuten jo aiemmin mainittiin, auto ei vaikuta häiritsevän kookkaalta ajossa, eikä sen painoa juuri huomaa normaalissa rauhallisessa ajossa. Vauhdikkaammassa kaarreajossa paino tietenkin tuntuu – ajolinjat pyrkivät hieman laajenemaan ja renkaat ääntelemään, ennen kuin ajonvakautusjärjestelmä puuttuu peliin.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 15/02, s. 48-49)