Kulissien takana kuohuu, sillä ruotsalaisen Volvonkin omistava kiinalainen Geely hankki 49,9 prosentin omistuksen Protonista malesialaiselta DRB-Hicomilta. Kauppaan kuului myös 51 prosentin osuus kuuluisasta Lotuksesta. Kauppa toteutuu kokonaisuudessaan seuraavien kolmen kuukauden aikana.

Geelyn pääjohtaja Li Shufu on ilmoittanut, että hänen ensimmäinen tehtävänsä on saada Lotus ja Proton uudelleen kannattaviksi. Sen jälkeen vuorossa on uuden teknologian käyttöönotto, johon kuuluvat sähköiset voimalinjat.

Vaikka Lotus teki viime vuonna voittoa (ensimmäistä kertaa 20 vuoteen) myynnin kasvun ansiosta, voi sillä olla edessään muutosten aika. Kiinassa avautuvat myyntimahdollisuudet ja sikäläiset alhaisemmat tuotantokustannukset houkuttelevat siirtämään autojen valmistuksen saarivaltakunnasta Kauko-Itään.

Geelyllä on jo ennakkotapaus tuotannon siirrosta, sillä kaikki maailman Volvo S90 -mallit valmistetaan Kiinassa. Volvon pääkonttori on edelleen Göteborgissa ja samalla tavalla myös Lotuksen tärkeimmät toiminnot on tarkoitus säilyttää Britanniassa. Automaailmassa valmistuspaikan merkitys on koko ajan vähenemässä.