Volvon uusi strateginen suunnittelukeskus Barcelonassa kertoo omaa tarinaansa merkin tulevaisuudesta. Seuraavissa Volvoissa tulee olemaan ripaus latinalaista verta, ja lähivuosina Volvon mallivalikoima kasvaa uudella nykyisiä pienemmällä mallilla.

Volvon muotoilussa on käyty läpi monta vaihetta. Kertoessaan merkin linjoista läpi vuosikymmenien muotoilusta vastaava englantilainen Peter Horbury unohtaa onnistuneesti 1980-luvun laatikkokauden, jonka tunnusomaisin edustaja oli 740-malli. Viimeisten neljän vuoden ajan Horbury on määrätietoisesti vienyt eteenpäin uutta muotokieltä. Hän lupaa, että jo lähitulevaisuudessa tulemme näkemään entistä jännittävämmän näköisiä Volvoja.

Horburylla on erittäin selvä näkemys Volvon muotokielestä. Hän korostaa voimakkaasti pyöreää vyötärölinjaa ja sen päällä olevaa volvomaista kattoa. Niin ikään konepellin voimakas V-linja on tunnusomainen merkille jo vuosikymmenten takaa. Ylhäältä päin katsottuna neliömäisen perusmuodon lisäksi on erotettavissa veneen muoto. Tämä pätee yhtä lailla vanhaan Amazoniin kuin nykyiseen S80-malliinkin.

Volvon uusin muotoiluun vaikuttava panostus on strategisen muotoilun keskus Barcelonassa. Siellä ei suunnitella seuraavan sukupolven autoja, vaan haistellaan trendejä kahden sukupolven päähän. Siis kehitetään perustaa autoille, jotka tulevat myyntiin tämän vuosikymmenen lopulla. Volvo ei ole hankkeessaan yksin, sillä Volkswagen ja Renault ovat perustaneet Barcelonaan vastaavan toimiston, ja muutkin autonvalmistajat pohtivat vastaavaa hanketta.

Vuonna 1997 kauniilla C70 Coupélla alkanut Volvon malliston uudistus on pyörähtänyt läpi ensimmäisen kierroksen. Seuraavat mallit tulevat olemaan selkeää jatkoa alkaneelle muutokselle. Tulossa on ensin Volvon maasturi, joka on hyvin ACC:n kaltainen, sitten 40-sarja saa seuraajansa ja odotettavissa on Volvoja nykyistä pienempiin kokoluokkiin.

Volvo käyttää autojen muotoilussa Alias-tietokoneohjelmaa, joka on alun perin suunniteltu animaatiofilmien tekemiseen. Omien sanojensa mukaan Volvo on ollut mukana ohjelmiston suunnittelussa ja kehittämisessä 1980-luvun puolivälistä lähtien. Tänä päivänä Alias on noussut autonsuunnittelun standardiksi. Kaliforniassa työskentelevän ja Volvo SCC:n ulkomuodosta vastaavan Stefan Janssonin mukaan Alias on oivallinen työkalu: ”Mutta mikään ei voita kynän jälkeä paperilla ja omia nimikirjaimia paperin kulmassa.”

(Tiivistelmä Toni Jalovaaran artikkelista TM 15/01, s. 32-34)