Kilpailu uuden vuosituhannen ensimmäisestä Vuoden Auto -tittelistä käydään viiden hyvin erilaisen ja erihenkisen auton kesken. Suomessa niiden hinnat vaihtelevat seitsemänkymmenen ja yli kolmensadan tuhannen markan välillä.

Maailmassa valitaan vuosittain varmaan yli sata Vuoden Autoa. Moottoritoimittajayhdistykset, erikois- ja yleislehdet, sekä erilaiset vapaat liittoutumat valitsevat omat Vuoden Autonsa ympäri Eurooppaa, Yhdysvalloissa, Japanissa, Australiassa ja Afrikassa. Jotkut valinnat ovat yleisöäänestyksiä, harvemmat asiantuntijaraatien äänestystuloksia.

Kaiken tämän hämäävän valintatouhun seasta nousee kuitenkin neljä Vuoden Auto -valintaa kirkkaasti yli muiden. USA:ssa eri lehtiä edustavat asiantuntevat autotoimittajat valitsevat oman suosikkinsa – ja vain yhden. Samanlainen valintamenettely on myös Japanissa ja Australiassa. Euroopassa nyt jo 37. kerran valittava Vuoden Auto on sekä säännöiltään että valitsijaraadin kokoonpanoltaan ollut mallina näille kolmen muun maan valinnoille.

Vuoden Auto-valinnan loppusuoralle on valittu viisi hyvää kandidaattia. Loppusuoralle ovat päässeet Fiat Multipla, Opel Zafira, Rover 75, Skoda Fabia ja Toyota Yaris. Voi hyvin sanoa, että tarjolla on autoja joka makuun. On kaksi tila-autoa, yksi päällikkötason kulkuneuvo sekä kaksi käytännöllistä ja kiinnostavaa pikkuautoa. Vain kaikkein kallein kalusto ja todelliset urheiluautot puuttuvat joukosta.

(Lyhennelmä Mauri Salon artikkelista TM 18/99, s. 16-19)