Meneillään on taas se aika vuodesta, jolloin valitaan Vuoden Autoa. Mukana on 28 ehdokasta, jotka edustavat automaailman kirjoa laidasta laitaan. Vain yksi voi voittaa, ja se tekee valinnasta erityisen jännittävän.

Vuoden Auto -titteli myönnetään vuoden merkittävimmälle autouutuudelle Euroopassa. Päästäkseen ehdokkaaksi auton on oltava kokonaan uusi. Esimerkiksi jäähdyttimen säleikön tai sisustuksen uusiutuminen ei pelkästään riitä. Tämän lisäksi autoa on joulukuun alkuun mennessä valmistettava vähintään 5000 kappaletta ja sen on oltava myynnissä vähintään viidessä Euroopan maassa. Valintaperusteina ovat auton muotoilu, mukavuus, turvallisuus, taloudellisuus, ajo-ominaisuudet, suorituskyky, toimivuus, ympäristöystävällisyys, tekniset innovaatiot ja hinta suhteessa siihen, mitä auto tarjoaa. Viimeksi mainittua pidetään kaikkein tärkeimpänä perusteena, mutta myös teknisille innovaatioille annetaan enemmän painoa kuin muille ominaisuuksille.

Tuomaristoon kuuluu 56 autoalan toimittajaa ympäri Eurooppaa. Tuomariston puheenjohtaja on TM:n kirjeenvaihtajanakin tunnettu englantilainen Ray Hutton. Suomen edustajana on allekirjoittanut Martti Merilinna.

Valinta tapahtuu kaksivaiheisella äänestyksellä. Ensimmäisellä kierroksella kukin tuomari ehdottaa seitsemää autoa loppukilpailuun antaen kullekin yhden äänen. Kun kaikkien tuomarien äänet lasketaan yhteen, seitsemän eniten ääniä kerännyttä autoa pääsevät jatkoon. Toisella kierroksella kullakin tuomarilla on käytössään 25 ääntä, jotka pitää jakaa vähintään neljälle autolle siten, että yksi auto saa enemmän ääniä kuin mikään muu, enintään kuitenkin kymmenen. Kaikilta tuomareilta yhteensä suurimman äänisaaliin kerännyt auto valitaan Vuoden Autoksi.

ENSIMMÄINEN äänestyskierros on jo tehty. Toiselle kierrokselle selviytyivät

Citroën C5

Fiat Stilo

Honda Civic

Jaguar X-Type

Mini

Peugeot 307

Renault Laguna

(Tiivistelmä Hannu Lindellin ja Martti Merilinnan artikkelista TM 18/01, s. 12-16)