Vuoden Auto -valinta on taas loppusuoralla. Ehdokkaiksi on kelpuutettu peräti 30 autoa, suurempi joukko kuin koskaan aikaisemmin. Peli on raakaa. Kaikki ehdokkaat ovat vähintäänkin kohtuullisen hyviä – kelvottomia autoja kun ei enää tehdä – mutta vain yksi kerää kaiken sen julkisuuden ja kunnian (ja todennäköisen lisämyynnin), jonka tulossa oleva titteli takaa.

Vuoden Auton valitsijat ovat vaikean tehtävän edessä. Viimeisen vuoden aikana markkinoille ei ole tullut yhtään autoa, joka nousisi kiistatta kaikkien muiden yläpuolelle. Sen sijaan hyviä ehdokkaita on paljon, niin monia että jo ensimmäinen äänestyskierros, jolloin joukosta poimitaan seitsemän parasta, on suorastaan tuskallinen – puhumattakaan lopullisesta valinnasta.

Valintaperusteet ovat entiset, eli auton muotoilu, mukavuus turvallisuus, taloudellisuus, ajo-ominaisuudet, suorituskyky, toimivuus, ympäristöystävällisyys, tekniset innovaatiot ja hinta suhteessa siihen, mitä auto tarjoaa. Viimeksi mainittua pidetään tärkeimpänä, mutta myös teknisille innovaatioille annetaan enemmän painoa kuin muille valintaperusteille.

Suurin osa autoista on vuoden mittaan ehditty jo testata Suomessa, joten ehdokkaisiin voi tutusta Tekniikan Maailman sivuilla.

EHDOKKAAT ESILLÄ:

Audi A8:

TM 16/02: Ajettua

Citroën C3:

TM 6/02: Ajettua

TM 9/02: Koeajo (1,4i SX),

TM 11/02: Vertailu,

TM 12/02: Ajettua (1,6i 16v SX Pack),

TM 15/02: Kohta täällä (Pluriel)

Citroën C8/Fiat Ulysse/Lancia Phedra/Peugeot 807:

TM 12/02: Ajettua (Peugeot 807)

Ford Fiesta/Fusion:

TM 18/01: Kohta täällä,

TM 2/02: Ensitesti,

TM 4/02: Kohta täällä (Fusion),

TM 8/02: Ajettua (ST 170),

TM 9/02: Vertailu (1,6i Ambiente S 5 -ov.),

TM 9/02: Koeajo (1,8 TDCi Wagon Ghia),

TM 11/02: Vertailu (1,4i Trend),

TM 13/02: Koeajo (1,6i Ghia),

TM 13/02: Ajettua (Fusion),

TM 15/02: Parivertailu (1,4 TDCi)

Honda CR-V:

TM 8/02: Ajettua

TM 10/02: Koeajo (2,0i VTEC ES)

TM 17/02: Vertailu (2,0i VTEC ESX)

Honda Jazz:

TM 20/01: Ajettua

TM 11/02: Vertailu (1,4i S) Hyundai Coupe:

TM 20/01: Ajettua

TM 10/02: Koeajo (2,7 V6 FX)

Lancia Thesis:

TM 13/02: Ajettua

Mazda6:

TM 2/02: Kohta täällä

TM 8/02: Ensitesti

TM 12/02: Koeajo (2,3 GT)

TM 13/02: Vertailu (1,8 Elegance DSC 4-ov.)

Mercedes-Benz CLK:

TM 9/02: Ajettua (Coupe)

TM 17/02: Ajettua (320)

Mercedes-Benz E:

TM 3/02: Kohta täällä

TM 6/02: Ajettua

TM 8/02: Koeajo (E220 CDI)

Mercedes-Benz Vaneo:

TM 6/02: Koeajo (CDI 1,7)

Nissan Primera:

TM 20/01: Ensitesti

TM 5/02: Koeajo (1,8 Traveller Tekna)

TM 8/02: Koeajo (Sedan 2,2 Di Visia)

TM 13/02: Vertailu (1,8 Visia Sedan A/C 4-ov.)

TM 16/02: Parivertailu ( 2,0 Tekna Traveller CVT-M6 Aut.)

Opel Vectra:

TM 10/01: Kohta täällä

TM 20/01: Kohta täällä

TM 6/02: Ensitesti

TM11/02: Koeajo (2,2 16V sedan Elegance)

TM 13/02: Vertailu (1,8 Comfort (90 kW))

TM 13/02: Ajettua (GTS)

Range Rover:

TM 20/01: Kohta täällä

TM 4/02: Ajettua (Vogue)

TM 14/02: Koeajo (4,4 V8 Vogue)

Renault Mégane:

TM 13/02: Kohta täällä

TM 16/02: Ensitesti

Renault Vel Satis:

TM 5/02: Ajettua

Saab 9-3:

TM 10/02: Kohta täällä (Sport Sedan)

TM 13/02: Ensitesti (Sport Sedan)

Seat Ibiza:

TM 20/01: Kohta täällä

TM 2/02: Ajettua

TM 17/02: Koeajo (Stella 1,2 12V)

Skoda Superb:

TM 12/02: Ajettua (2.8 V6 30V)

Subaru Forester:

TM 15/02: Ajettua

Toyota Camry:

TM 19/01: Ajettua

TM 1/02: Koeajo (2,4 VVT-i)

Toyota Corolla:

TM 15/01: Kohta täällä

TM 1/02: Ensitesti

TM 3/02: Koeajo (1,4 VVTi Linea Terra Hatchback)

TM 7/02: Koeajo (1,8 VVTi Verso)

TM 7/02: Ajettua (Wagon 2.0 D4D 90 Linea Terra

TM 9/02: Vertailu (1,6 Linea Sol 5-ov.)

TM 9/02: Koeajo (Sedan D4D Linea Terra)

TM 10/02: Parivertailu (T Sport)

Volkswagen Phaeton:

TM 12/02: Ajettua

Volvo XC90:

TM 15/02: Ajettua

(Tiivistelmä Martti Merilinnan ja Hannu Lindellin artikkelista TM 17/02, s. 34-38)