Vuoden Auto -ehdokkaita oli tänä vuonna enemmän kuin koskaan aikaisemmin, yhteensä 30. Niistä seitsemän pääsi mukaan loppukilpailuun. Äänestys oli tiukka ja mielipiteitä jakava. Kaikki autot menestyivät ihan mukavasti, ja jokainen pääsi ainakin jonkun tuomariston jäsenen listoilla ykköseksi. Voittaja löytyi lopulta selvästi, eikä tulos jättänyt sijaa spekuloinnille.

Vuoden Auto 2003 -finaalin tulokset:

RENAUL MÉGANE: 322 ääntä

Mazda6: 302 ääntä

Citroën C3: 214 ääntä

Honda Jazz: 167 ääntä

Ford Fiesta: 161 ääntä

Opel Vectra: 151 ääntä

Mercedes-Benz E: 133 ääntä

Vuoden Auton valintaan osallistui tänä vuonna 58 autotoimittajaa 22:sta Euroopan maasta. Lopullisessa äänestyksessä kullakin tuomarilla oli käytettävänään 25 ääntä, jotka piti jakaa vähintään neljälle loppukilpailuun selviytyneelle autolle. Tämän lisäksi yksi auto piti nostaa ylitse muiden ja asettaa se ensimmäiseksi. Sille sai antaa enintään kymmenen ääntä.

RENAULT MÉGANE keräsi potin. Sen voitto ei ollut ylivoimainen mutta kiistaton. Auto on muotoilultaan vahva ja herättää tunteita sekä puolesta että vastaan. Ensikokemukset antavat viitteitä siitä, että ajettavuus ja ajomukavuus ovat erittäin korkeaa tasoa. Mégane sai tuoreissa EuroNCAP-törmäyskokeissa täydet viisi tähteä.

MAZDA6 on markkinoille tulonsa jälkeen kulkenut testivoitosta toiseen. Kyseessä on ominaisuuksiltaan erinomainen auto, joka on raikkaasti muotoiltu. Se oli asetettu peräti 20 tuomarin papereissa ensimmäiseksi, joten toinen sija tuli varsin kunniakkaasti.

CITROËN C3 on uusia uria aukova pikkuauto, joka tarkemman tutustumisen jälkeen osoittautuu kuitenkin melko tavalliseksi. Pienet takatilat ja tavarasäiliö todennäköisesti heikensivät äänestystulosta. Yhteisäänissä se jäi kisassa selvästi kolmanneksi, mutta keräsi kuitenkin neljä ykkössijaa.

MUUT tasaisesti sijoittuneet olivat Honda Jazz, jonka kekseliästä tilankäyttöä voi vain ihailla, sekä Ford Fiesta, joka on ajettavuudeltaan erittäin hyvä pikkuauto, mutta olemukseltaan kovin tavallinen. Myös Opel Vectra, joka on muuttunut astetta suuremmaksi ja on kaikilta ominaisuuksiltaan hyvin tasapainoinen auto, keräsi melko tasaisesti hajaääniä.

MERCEDES-BENZ E jäi loppuäänestyksessä viimeiseksi, mutta jo pelkkä loppukilpailuun pääsy oli auton edustamassa hintaluokassa saavutus. Moni tuomariston jäsen ei uuden Mercedeksen hyviä ominaisuuksia kuitenkaan arvostanut, vaan jätti sen ilman ääniä. Sitä vastoin kaksi piti sitä jopa parhaana ehdokkaana.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 20/02, s. 4-5)