Vuoden Auto Suomessa valitaan nyt neljännen kerran, ja tuomaristona toimivien Auto- ja liikennetoimittajien tehtävä on vaikeampi kuin koskaan aiemmin. Ongelmana eivät ole autoista kirjoittavien median edustajien taidot, vaan uutuuksien määrä. Marraskuun 2016 ja lokakuun lopun 2017 välillä on tullut 39 merkittävää uutuutta.

Erittäin monipuolinen ehdokasjoukko alkaa pienimpään luokkaan kuuluvasta Kia Picantosta ja ulottuu edustusautoihin kuuluvaan Porsche Panameraan. Katumaastureita on joukossa melkein puolet, mikä kertoo niiden suosiosta. Puhtaita sähköautoja on mukana vain yksi, mutta useassa mallisarjassa on hybridi tai lataushybridi ja lisää on tulossa.

(Katso täältä Tekniikan Maailman koeajojutut.)

Ensimmäisellä äänestyskierroksella valitaan kuusi parasta ehdokasta jatkamaan toiselle kierrokselle. Reilun viikon kuluttua 23. marraskuuta selviää, ketkä kuusi saavat kunnian kilpailla Vuoden Auto Suomessa 2018 -arvonimestä.

Kärkikuusikkoon tutustutaan vielä syvällisemmin ja voittaja paljastuu Messukeskuksessa Auto- ja liikennegaalassa 13. joulukuuta.

Vuoden Auto Suomessa 2018 -ehdokkaat ovat:

Alfa Romeo Stelvio
Audi Q5
BMW 5-sarja
BMW X3
Citroën C3
Fiat Tipo
Ford Fiesta
Honda Civic
Hyundai i30
Jeep Compass
Kia Picanto
Kia Rio
Kia Stonic
Kia Stinger
Land Rover Discovery
Lexus LC 500h
Mazda CX-5
Mini Countryman
Nissan Micra
Opel Crossland X
Opel Grandland X
Opel Insignia
Peugeot 5008
Porsche Panamera
Range Rover Velar
Renault Zoe
Renault Scénic/Grand Scénic
Renault Koleos
Škoda Kodiaq
Seat Ibiza
Seat Arona
Subaru XV
Suzuki Ignis
Suzuki Swift
Toyota C-HR
Volkswagen Polo
Volkswagen T-Roc
Volkswagen Arteon
Volvo XC60