Yamaha julisti viime syksynä Nikenin ensiesittelyssä EICMA-moottoripyöränäyttelyssä, että kyseessä on ensimmäinen kolmipyöräinen moottoripyörä. Tämä kuulosti omituiselta, kun kaikkihan ovat nähneet kolmipyöräisiä harrikoita ja muita erikoisuuksia vuosien mittaan. Tämä onkin määrittelykysymys, jossa Yamaha on tietenkin ottanut hieman omia vapauksia.

Eurooppalaisen lainsäädännön perusteella moottoripyörä on kaksipyöräinen ajoneuvo luokassa L3e, ja henkilökuljetukseen tarkoitettu tehokas kolmipyörä puolestaan kuuluu luokkaan L5e-A. Niken on 85-kilowattisena selvästikin tehokas ja silminnähden kolmipyöräinen, mutta silti se kuuluu tehokkaiden kaksipyöräisten moottoripyörien luokkaan L3e-A3. Rajanvedolla on sikäli suuri merkitys, että L5e-A-tyyppisen kolmipyörän ajamiseen riittää henkilöauton B-ajokortti, mutta moottoripyörää saa ajaa vain moottoripyörän A-kortilla.

Nikenin varauskirja avataan perjantaina 18. toukokuuta kello 11 suomen aikaa. Varauksen voi tehdä nettisivustolla niken.yamaha-motor.eu, ja varauslistalle pääsee ilmoittautumisjärjestyksessä.

Miten kolmipyöräisestä ajoneuvosta on sitten tullut kaksipyöräinen moottoripyörä?

Vastaus löytyy EU-asetuksesta N:o 168/2013. Sieltä löytyy sivuhuomautus, että ”paripyörillä tarkoitetaan kahta samalle akselille asennettua pyörää, joita pidetään yhtenä pyöränä ja joiden maata koskettavien pintojen keskipisteiden välinen etäisyys on enintään 460 mm”. Ja Nikenin etuakselin raideleveys on vain 410 millimetriä. Tämän määritelmän mukaisesti Niken on siis kaksipyöräinen moottoripyörä, jossa on etuakselilla paripyörät.

Tämä selittääkin samalla muutaman muunkin uudenkarhean ajoneuvon luokitteluperusteita. Esimerkiksi sveitsiläisellä Quadro Vehicles -nimisellä valmistajalla on mallistossaan kolmi- ja nelipyöräisiä kallistuvia ajoneuvoja, jotka on kaikki tyyppihyväksytty L5e-A-luokan kolmipyöriksi. Ja kaikissa niissä luokitusta määrittävät raidelevydet.

Sekä kolmi- että nelipyöräisissä versioissa eturaidelevys on 550 millimetriä, joten kyseessä ei enää ole paripyörät. Nelipyöräisissä versioissa takaraideleveys on 450 milliä, eli kymmenen millin turvin kyseessä ovat paripyörät. Takana ei siis ole lainsäädännön puitteissa kahta pyörää vaikka kovasti siltä näyttääkin.

Quadron kohdalla merkille pantavaa on, että vaikka sen ajoneuvoilla saa ajaa EU:n alueella henkilöautokortilla, kotimaassa kolmipyöräinen versio edellyttää moottoripyöräkorttia. Sveitsi ei kuulu EU:hun, ja sen lainsäädäntö poikkeaa tältä osin hieman EU-säädöksistä.

Myös alkuperäinen kolmipyöräinen skootteri Piaggio MP3 on luokiteltu kolmipyöräksi, 465 millimetrin raideleveydellä, eli sillä voi ajaa B-kortilla.

Quadro4 Steinbock on vetävän näköinen nelipyöräinen kolmipyörä. Sillä saa ajaa EU:n alueella joko A- tai B-kortilla, mutta ainakin Suomessa ikäraja on molempien korttien tapauksessa 21 vuotta.

Mitä järkeä rengaskikkailussa sitten oikein on? No, se riippuu tapauksesta.

Yamaha Nikenin kohdalla kahden etupyörän peruste näyttäisi olevan yksinkertaisesti uuden moottoripyöräkonseptin ideoiminen. Vaikka ajokokemus on mahdollisimman lähellä tavallista moottoripyörää, on etuakselilla nyt kaksinkertainen määrä renkaan kontaktipintaa käytössä. Koska pintapaine on matalampi, saattaa etuakselin pitoa olla enemmän kuin tuplamäärä tavalliseen kaksipyöräiseen moottoripyörään verrattuna.

Paripyörät luovat todellista ja psykologista turvaa, ja tämä voi näkyä aivan uusien asiakkaiden muodossa. Yamahalla on ollut Japanissa myynnissä kolmipyöräisiä skoottereita, ja niiden asiakkaista hämmentävän suuri osa on ollut skootterimarkkinoiden ensikertalaisia.

Jos vaikutus on sama prätkäpuolella, niin Yamaha voi tavoittaa kauppoja, joihin muut eivät yllä. Toisaalta moottoripyöräkortin vaatimus on vielä aika iso hidaste.

Vaikka Yamaha puhui ensiesittelyssä ensimmäisestä kolmipyöräisestä moottoripyörästä, on niitä toki ollut ennenkin. Euroopassa määritelmät ovat sen verran monimutkaiset, että väite voi pitää paikkansakin, mutta ainakin USA:ssa useimmissa osavaltioissa kolmipyörät luokitellaan moottoripyöriksi.

Raideleveysrajan leveämmällä puolella pyörien määrillä kikkailu liittyy selvästi ajoneuvoluokkien hyötyjen hakemiseen. Kolmipyörällä saa ajaa A- ja B-kortilla, joten siihen kannattaa yleensä pyrkiä. Nelipyöräisestä versiosta ei kuitenkaan kannata tehdä virallista nelipyörää, koska siihen kohdistuu taas aivan toisenlaisia, raskaampia tyyppihyväksyntävaatimuksia. Eikä niillä taas saisi ajaa pelkällä A-luokan ajokortilla.

Niken eroaa kolmipyöristä paitsi raideleveytensä, myös jousituksen osalta. Pyörässä ei ole poikittaisen keinutuen lukitusta, joten se ei pysy pystyssä ilman sivutukea tai kuljettajan jalkoja.