Olemukseltaan ja tekniikaltaan perinteistä moottoripyörää lähestyvän Yamaha TMaxin piirteissä on onnistuttu säilyttämään ja vaalimaan taiten myös klassisen skootterin hyviä puolia. Niinpä sen voi todeta olevan monella tavoin omanlaisensa uranuurtaja

Ensikokemalta Yamaha TMax 500 on hieman hämmentävä. Mukavan pehmeä satula on kookas ja tilava. Leveänkorkeaa ohjaustankoa kehystää virtaviivainen, moottorikelkkamainen tuulilasi. Kun jalat nostaa jalkatilaan, selkenee ajatus – kyllä, alla on tavanomaisen oloinen nykyskootteri. Vertailukohtia ovat muun muassa Yamaha Majesty 250 ja etenkin Suzuki Burgman 250/400. Tosin Yamaha TMax 500:n olemuksessa on myös jotain kovin omanlaistaan.

Tuo ”omanlaistaan” korostuu ensi kerran, kun tarttuu toiseen jarrukahvaan ja painaa moottorin käynnistysnappulaa. Kun katteen kätköissä oleva voimanlähde herää eloon, niin siinä se on! Olennainen ero aikaisempien isojen skootterien ja Yamaha TMaxin välillä on moottorin käyntisoinnissa. TMaxin kaksisylinterinen, nestejäähdytteinen, 499 cm&³3;:n nelitahtikone on skootterissa jotain aivan uutta. Toistamiseen Yamaha TMax 500:n omanlaiset piirteet tulevat ilmi, kun kääntää kaasukahvaa. Hauskasti ”tikittävän” moottorin käyntinopeuden nousun myötä keskipakokytkin kytkee portaattoman voimansiirron. Moottorin kattavan väännön ansiosta sujuu liikkeelle lähtö ilman mainittavaa nykimistä sangen alhaisella käyntinopeudella.

TMaxilla ajaminen on suoraviivaisen selkeää. Nopeus säätyy kaasukahvaa kääntäen, ja vauhtia hillitsevät levyjarrut toimivat ohjaustangon kahvoilla. Oikeanpuoleinen käyttää etujarrua ja vasen takajarrua – selkeää ja helppoa. Käytännössä tehokkaiden jarrujen käyttö vaatii hieman totuttelua. Lievä yllätys on se, ettei TMaxin etu- tai edes takajoustolle ole mitään säätömahdollisuutta. Valmistajan mukaan jousitus on säädetty kiinteästi ”urheilulliseen ajoon” sopivaksi. Säädössä on otettu huomioon myös mahdollisen matkustajan lisäkuorma. Koeajossa jousitus toimi yhden henkilön kuormalla asiallisesti. Se tasoitti yhtä hyvin mutkaisen maantien kuin taajaman katujenkin epätasaisuudet. Kuitenkin edes takavaimentimen jonkinlainen – vaikkapa vain jousen esijännityksen – säätömahdollisuus olisi tervetullut asia.

Kokonaisuutena Yamaha TMax 500 on selkeästi skootteri, ja ehdottomasti ISO sellainen. Se lähestyy etenkin teknisesti moottoripyörää, muttei silti mainittavasti riko eikä luhista rajoja tai periaatteita – puurtaapahan vain uutta uraa uudenlaiselle ajattelulle liikkumisen vapaudesta.

(Tiivistelmä Alan Bridgerin ja Kari Toivosen artikkelista TM 8/2001, s. 52-53)